zondag 5 december 2021

P. HENDERSON LINE. (GB)

 


MET ACTIVITEITEN IN BIRMA.




P. HENDERSON & COMPANY.



P. Henderson & Company, ook bekend als Paddy Henderson, was een scheepseigenaar en beheersmaatschappij gevestigd in Glasgow, Schotland en actief in Birma (Myanmar).
Patrick Henderson begon in 1834 op 25-jarige leeftijd in Glasgow als koopman.
Hij had drie broers; twee waren kooplieden die voor een agent in de Italiaanse haven van Leghorn werkten; de derde broer George was zeekapitein op zijn eigen schip.

De broers investeerden samen in hun eerste schip, de Peter Senn, en van daaruit groeide het bedrijf. Patrick overleed in 1841 en het bedrijf werd overgenomen door zijn broer, kapitein George Henderson.
In 1848 naam George een partner in het bedrijf, een jonge man van uitzonderlijke bekwaamheid, James Galbraith, die het bedrijf uitbreidde van kooplieden tot reders en scheepsmanagers.


( Brigantine Roma.)

De  rederij begon in 1954 handel te drijven naar Nieuw Zeeland met zeilschepen die Schotse emigranten vervoerden, en de Royal Mail.

In 1860 kwam er weinig lading vanuit Nieuw Zeeland naar Schotland en P. Henderson & Co begon Birma aan te doen met een regelmatige dienst. Deze handel groeide zo snel dat om meer kapitaal aan te trekken, verschillende nieuwe partners kwamen om de Albion Shipping Compant Ltd als reders te vormen. De schepen werden beheerd door P. Henderson & Co.



De Albion Shipping Company werd het dominante Britse bedrijf in de handel met Nieuw Zeeland, en houder van het postcontract.

In 1860 werd het Suezkanaal geopend waardoor de stoomschepen op de route Glasgow - Birma zuiniger werden door de kortere route naar de Oost.
In 1870 begon Henderson een stoomschipdienst tussen Glasgow, Liverpool en Birma. Er was geen postcontract beschikbaar op deze route aangezien alle post via India ging.

In 1874 werd de British and Burmese Navigation Company Ltd (BBSN) opgericht om het kapitaal te vergroten en het risico van de Birmese kant van het bedrijf te spreiden, aangezien het van het tijdperk van zeilschepen uitgroeide tot duurdere en veel grotere stoomschepen. BBSN nam de vloot van stoomschepen op de Birma route over en stelde P. Henderson and Co aan als managing agent.
In 1882 begon P. Henderson and Co te pionieren met de eerste verzending van diepgevroren vlees vanuit Nieuw Zeeland naar Londen. Ze maakten gebruik van gekoelde zeilschepen, omdat er nog geen kolenbunkerstations onderweg waren en zonder deze stations zou een stoomschip zulke grote kolenbunkers moeten hebben dat ze veel waardevolle laadruimten in beslag zouden nemen.


Door de verhoogde handelsmogelijkheden door de stoomaandrijving van de schepen en de daaruit vloeiende kapitaal vereisten die P. Henderson en de Albion Shipping Company niet alleen konden vervullen, fuseerde in 1882 beide met Shaw, Savill and Company om de Shaw, Savill and Albion Company Ltd te vormen.
Na de fusie bleef P. Henderson & Co als managers en loading brokers voor het nieuwe bedrijf in Glasgow. Britisch and Burmese Steam Navigation Company Ltd bleef als rederij samen met de anderen lid van de groep, de Burmah Steam Ship Company Ltd.

Gedurende de Eerste- en Tweede Wereldoorlog leed de maatschappij grote verliezen aan schepen en opvarenden.

In 1947 charterde Elder, Dempster Lines de vloot van P. Henderson en nam in 1952 het gehele bedrijf over. Onder Elder ging de modernisering van de P. Henderson-vloot door Dempster door, waarbij tot tenminste 1961 nieuwe motorschepen werden geleverd. 
IN 1965 verwierf Ocean Steamship Co de controle over de Elder Dempster groep. In 1967, na de Zesdaagse Oorlog, sloot Egypte het Suezkanaal, en zo beëindigde Ocean Steamship Co de Birma route en bracht de laatste schepen van P. Henderson over naar Elder, Dempster. Tegen 1970 was de overdracht compleet en verdween de naam Henderson uit de scheepvaartwereld.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten