FRANSE TANKVAARTREDERIJ.
COMPAGNIE AUXILIAIRE DE NAVIGATION.
De Compagnie Auxiliaire de Navigation (CAN / Auxinavi) werd in 1912 in Nantes opgericht door A. Capel om kolen te vervoeren.
Het bedrijf kreeg in 1913 vijf vrachtschepen, gebouwd door de Ateliers et Chantiers de la Loire in Nantes, bekend als de Marie-Louise-serie van 3.100 ton.
De ss. Berthe werd op 5maart 1916 als vermist opgegeven tussen Gibraltar en Bizerte.
De ss. Constance werd voor de noordkust van Krete getorpedeerd door de Duitse U-14 op 23 augustus 1917.
Het ss. Henriëtte werd ten zuidwesten van de Scilly-eilanden getorpedeerd door de Duitse U-62 op 24 augustus 1917. De ss. Isabelle II werd getorpedeerd door de Duitse UC-47 op 9 november 1917. Het merendeel van de vloot ging in deze Eerste Wereldoorlog verloren.
De ss. Melpoméde strandde bij Séte op 10 april 1928 en werd slechts een week na de stranding vrij gegeven.
Op 21 juni 1940 wed het ss. Monique door een luchtaanval getroffen en tot zinken gebracht in het zuiden van de Golf van Biskaje door de Duitse luchtmacht.
In 1950 werd bij de Chantiers de l'Atlantique het ms. Bérénice gebouwd, toen de grootst tanker ter wereld, met een tonnage van 31.00 ton en een lengte van 202 meter.
Het bedrijf werd in 1978 samengevoegd met de Compagnie Navale des Pétroles om Total Compagnie Française de Navigation te vormen en werd in 1993 opgeheven.
het schip werd later omgedoopt tot Albano en werd in 1974 gesloopt in Spanje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten