woensdag 22 december 2021

NATAL LINE. BULLARD KING & COMPAGNY. (GB)

 

    RECHTSTREEKS NAAR DE

      AFRIKAANSE OOSTKUST.



NATAL LINE.

De letters in de maatschappijvlag staan voor Bullard King & Compagny Limited, welke werd opgericht in 1879 met een vloot zeilschepen die handelden van Londen naar Natal, het huidige Durban, onder de vlag van de White Cross Line.

Daarvoor hadden Daniel King en Samuel Bullard verschillende kleine zeilschepen in bezit die handel dreven op de oostkust van Engeland.
In 1850 begonnen zij te handelen onder de naam Bullard King & Co.

In 1879 lieten zij hun eerste stoomschip bouwen en introduceerden ze de Natal Direct Line op passagiers rechtstreeks naar Durban en later Oost-Afrikaanse havens te vervoeren.

In 1889 begonnen ze met overtochten van India naar Zuid-Afrika om landbouwarbeiders voor de suikerrietplantages te vervoeren.
In 1911 werd de emigratie uit India stopgezet en in 1919 werd Bullard King & Compagny Limited overgenomen door de Union Castle Line met behoud van haar onafhankelijke identiteit en kleuren. De kleur van de schoorsteen was donkergeel met een zwarte bovenkant en een geel gedeelte afgescheiden door een even brede bruine band daaronder.
Hun laatste schepen werden in 1960 samengevoegd met de Clan Line vloot in de Springbok Line.
 

THE WHITE CROSS LINE.


In 1860 verscheen de eerste advertentie in de Britse kranten over de White Crosss Line, opgericht door Samuel Bullard en Daniel King. De eerste klipper van de lijn die in Natal aankwam was de bark Priscilla en later toen er een geregelde dienst werd opgezet, kwamen de Verulam, de Isabella Hartley, de Silver Wave en de Burton Stather in de dienst.
De Priscilla zou op dat moment, in november 1863 in 52 dagen de snelste overtocht van Natal naar Engeland hebben gemaakt. 
De Isabella maakte de rondreis in een recordtijd van zes en een halve maand.
Met John T. Rennie's Aberdeen-klippers hadden die van Bullard King & Co het monopolie op de directe handel met Natal en de twee firma's werkten nauw samen. In juni1869 werd de naam Whit Croos Line afgeschaft en opereerde de schepen van Bullard & King gezamenlijk, maar afwisselend met Rennie's in de Aberdeen Line. 

DE NATAL LINE.

het ss. Pongola, met een register van 940 ton, uit 1879, was het eerste stoomschip van de Natal Direct Line. Ze werd gevolgd door de Limpopo in 1881 en de Congella, welke haar eerste reis in 1882 maakte.

In 1869 begon John T. Rennie een gezamenlijke dienst met Bullard King & Co. onder de vlag van de Aberdeen Clipper Line of Packets van Londen naar Natal.
Het was op dat moment dat de beslissing werd gewnomen dat alle schepen die in de toekomst onder de huisvlag van Natal Direct Line te water zouden gaan vernoemd zouden worden naar Afrikaanse rivieren, waarbij elke naam het voorvoegsel "Um" zou dragen.


                                                         (ss. Umgeni.)

Dienovereenkomstig werd het volgende schip de Usmata genoemd, en daarna kwam er een korte pauze in het bouwprogramma tot de uitbreiding van de goudmijnindustrie aan de rand het vooruitzicht van een toename van de lading rechtvaardigde, zodat de Unzinto te watergelaten in 1887, en de Umlazi in 1888 aan de vloot werden toegevoegd en snel achter elkaar werden gevolgd door de Umvolozi, Umbilo, Umkuzi en Umona.

Er was één, slechts één afwijking van de "Um"-regel toen de Palala genoemd ter nagedachtenis aan een voormalig zeilschip in de vaart kwam. het bleek een ongelukkige keuze, want de Palala verging voor de kust van Portland Bill toen ze op weg was van haar tweede reis in haar carrière. Zeelieden geloofden toen dat er geluk zat in de namen- geluk of slecht, al naar gelang het geval- en het verhaal van de tweede Palala lijkt dat ze te rechtvaardigen. De oorspronkelijke Palala, het zeilschip met die naam, was in 1883 vergaan op de koraalriffen voor de kust van Kaap St. Mary, Madagaskar. Slechts drie bemanningsleden overleefden en werden door de Malagastische inboorlingen voor losgeld vastgehouden. Uiteindelijk werden ze afgekocht van hun ontvoerders voor 20 pond calico, geleverd door McCubbin's handelswinkel in Cape St Mary.

Naarmate de tijd verstreek, werden de zeilschepen van de lijn; brikken, barken en schoeners van ongeveer 350 tot 450 ton register, ofwel afgekeurd of uit de vloot verkocht, en tegen 1890 of rond die tijd bestond de dienst uitsluitend uit stoomschepen, die gestaag werden uitgebreid in aantal om de zich ontwikkelende handel te ontmoeten.

De dienst naar India werd ingewijd in 1889 toen het Indiase Immigratiecontract werd afgesloten, en dit ging door totdat de Indiase regering een einde maakte aan de immigratie, waarna de schepen werden gevorderd voor het vervoer van Indiaanse burgers die terugkeerden naar hun thuisland onder het Natal-regeringsschema naar repatriëring.

Intussen groeide het verkeer tussen Londen en Natal met grote sprongen, maar hoewel de havenontwikkelingen gestaag vorderden, bleef het tegen het einde onmogelijk voor schepen met een grote diepgang om de zandbank over te steken tot juni 1904, toen het eerste reguliere postschip, het Armadale Castle binnen kon komen en langs de kade aan te leggen.

In 1958/59 verkreeg de lijn haar laatste drie vrachtschepen van de Clan Line, maar dit was van korte duur, en ze keerden in 1959 weer terug naar de Clan Line. Dit betekende vrijwel het einde voor het beroemde oude bedrijf. De laatste schepen werden overgedragen aan de kort geëxploiteerde Springbok Line. In 1960 werd de Bullard King & Company opgeheven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten