maandag 2 december 2019

NOORD-INDIA EN NEPAL VERKENNEN. NEPAL - LUMBINI. (DEEL 19)


LUMBINI DE GEBOORTEPLAATS 

           VAN BOEDDHA. (19)



LUMBINI.

Lumbini is voor de Boeddhisten net zo heilig als Varanasi voor de Hindoes. Doordat het zo een belangrijk bedevaartsplaats is voor de boeddhisten wereldwijd, zijn er in Lubini veel verschillende boeddhistische elementen uit verschillende landen te vinden. In het gebied zijn onder andere een Chinees boeddhistische tempel te vinden, een Birmese pagode en bij de bodhiboom hangen Tibetaanse gebedsvlaggen en Koreaans boeddistische lampions.


In 543 v. Chr. werd op een rustig plekje aan de rivier in de hete laagvlakte van de Terai een koningskind geboren. Zijn vader was Suddhadana, koning van Kapilavastu, zijn moeder was prinses Maya Devi. Het kind werd Siddhartha Gautama genoemd, maar werd later bekend als Boeddha, de Verlichte. Zijn geboorteplek in Lumbini, 21 kilometer van het heilige Bhairahawa, is een belangrijke bedevaartsplaats geworden.

Siddhartha groeide op in weelde met alle privileges die bij zijn status hoorden. Hij huwde een prinses en kreeg een zoon. Op zijn negenentwintigste begaf hij zich voor het eerst buiten de muren van het paleis. Daar zag hij een arme man, een zieke man en een dode man. Hij schrok zo van hun lijden dat hij zijn luxeleventje afzwoer en als asceet ging leven. Dit pad bracht hem uiteindelijk niet wat hij zocht en daarom probeerde hij de 'Middenweg'. Die leidde tot zijn verlichting, waarna hij Boeddha werd. Na zijn dood werden de plekken op het noordelijke subcontinent die met zijn leven verband hielden door zijn volgelingen tot tempelcomplexen ontwikkeld.


In Lumbini verrezen talrijke kloosters. In 249 v.Chr. bracht de Maury-keizer Ashoka een bezoek aan Lumbini en richtte er een herdenkingszuil op.

Ondanks dit alles raakte Lumbini in de vergetelheid. In de 4e eeuw reisde de Chinese monnik Faxian naar India op zoek naar boeddhistische geschriften. Hij trof Lumbini als een ruïne aan en schreef: 'Onderweg moet men oppassen voor olifanten en leeuwen'.
Daarna verdween Lumbini helemaal van de kaart.
Pas in 1895 ging de Nepalese opgraving van start.  In 1896 werd de Ashoka-zuil ontdekt: het doorslag gevende bewijs dat deze plek ooit was vereerd als de geboorteplaats van Boeddha.

Sinds 1970 wordt deze heilige locatie beheerd door de Lumbini Development Trust. Opgravingen bij de eeuwen oude bakstenen funderingen hebben aardewerk, beeldjes en munten opgeleverd.
Enkele boeddhistische landen hebben kloosters, stoepa's en paviljoens in hun nationale stijl gebouwd. Daarnaast omvat het parkachtige complex een museum en bibliotheek.
De enorme Ashoka-zuil markeert de plek waar Boeddha werd geboren. Het wonderbaarlijke verhaal rond zijn geboorte zijn afgebeeld op een paneel in de Maya Devi-tempel.




                             ( In het midden boven pelgrims onder de heilige Bodhi-boom.)



Aan het einde van het wandelpad naar de uitgang staat een verguld standbeeld van Boeddha als kind, gebiedend wijzend met een vinger.






Het wandelpad eindigt bij een  bassin met een lang kanaal, waar bij een eeuwig brandende vlam de gevallenen worden herdacht gevallen in de strijd voor de onafhankelijkheid van Nepal als Britse kolonie.






        ( In de avond overal oranje slingers van bloemen en lichtjes van offer-kaarsjes in het park.)



Een gedeelte van de reisgroep legde de afstand naar de uitgang per boot af door het kanaal. deze scheepjes hadden net als die in Thailand een lange schroefas die aan de motor was gekoppeld.




      








Op de andere oever, waar de rest van onze groep de weg te voet aflegde lag het Lumbini-museum.
Ook hier bij de uitgang de nodige winkeltjes. Het was niet ver meer lopen naar ons hotel, maar de warmte deed ons toch maar een tuk-tuk nemen. De rest van de dag waren we vrij.



    Zie vervolg: INDIA EN NEPAL VERKENNEN. LUMBINI - CHITWAN NATIONAL PARK.
                                                                        (DEEL 20) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten