dinsdag 14 januari 2020

VIER ZEILENDE HALFZUSSEN. (TALL SHIPS)

  

 DE HALFZUSSEN UIT MEXICO, 

        VENEZUELA, COLUMBIA 

                EN EQUADOR.



VIER ZEILENDE HALFZUSTERS.

De vier zeilende halfzusters zijn gebouwd op de Spaanse werf Astilleros Celaya SA, Bibao voor de Latijnse Amerikaanse landen Mexico, Venezuela, Columbia en Ecuador.

ARM CUAUHTÉMOC.


De ARM Cuauhtémoc is een zeiltrainingsschip van de Mexicaanse marine en is genoemd naar de laatste Mexica Hueyi Tlatoani Cuauhtémoc, een koning uit het Azteekse Rijk.
Ze is het laatste van vier zusterschepen die in 1982 werden gebouwd door de marinescheepswerf van Bilbao in Spanje naar het model van de door de Duitse scheepswerf Blohm und Voss, gebouwde Gorch Fock. USCGC Eagle en de NRP Sagres.


Het schip werd te water gelaten op 9 januari 1982 en in dienst gesteld op 29 juni 1982.
Haar thuishaven is Acapulco in Mexico.
Het schip is voorzien van een stalen romp met een waterverplaatsing van 1.800 ton.
Haar lengte over alles is 90,5 meter en op de waterlijn 67 meter, breedte 12 meter, diepgang 5,2 meter.
Het schip is uitgerust met een hulpdieselmotor van 1,125 pk.
Ze heeft het zeilplan van een bark met een zeiloppervlak van 2.368 m².
Ze heeft een vaste bemanning van 186 officieren en matrozen en plaats voor 90 stagiairs.

(Boegbeeld van de Cuauhtémoc.)

De naam van het schip verwijst naar de laatste keizer van het Azteekse Rijk van (1520 tot 1521).
De naam betekend; "iemand die neergedaald is als een adelaar", een adelaars die zijn vleugels vouwt en naar beneden valt op zijn prooi te slaan. Dit is een naam die agressiviteit en vastberadenheid impliceert.

Het schip is een zeilende ambassadeur voor haar thuisland en bezoekt frequent wereldhavens en doet mee aan diverse Tall Ships Races.

SIMON BOLIVAR.










De Simon Bolivar is een trainingsschip voor de Venezolaanse marine.
Het schip is vernoemd naar Simón Bolivar, de bevrijder van Bolivia, Colombia, Peru, Ecuador, Panama en Venezuela.
Het schip werd gebouwd op de Spaanse scheepswerf Astilleros Celaya SA, Bilbao. 


Op 21 november 1979 werd haar kiel gelegd en op 12 augustus 1980 kwam het schip in de vaart.
Het schip heeft een stalen romp met een water verplaatsing van 1260 ton, een lengte over alles van 82 meter, breedte 10,7 meter en een diepgang van 4,4 meter. Als voortstuwing buiten de zeilen heeft het schip een hulpdieselmotor van 750 pk, een Detroit diesel 12V-149t.
Het schip heeft het zeilplan van een bark met een zeiloppervlak van 1650 m² zeil. Ze heeft een vaste bemanning van 110 koppen en plaats voor 87 cadetten.

(Boegbeeld van de Simón Bolivar.)

Naast haar taak als opleidingsschip is het schip de varende ambassadeur voor Venezuela en heeft de bijnaam "ambojador sin fronteras", wat ambassadeur zonder grenzen betekend.

Het boegbeeld beeld uit een inwoner van de bevrijde landen door Simon Bolivar met als omslag de Venezolaanse vlag.












BAE GUAYAS.









De Guayas is een zeiltrainingsschip van de Ucuadoriaanse marine.
De kiel van het schip werd op 23 september 1976 gelegd op de werf Astilleros Celaya SA te Bilboao in Spanje, en werd op 23 juli 1977 in de vaart genomen. Haar thuishaven in Guayaquil.

Het schip heeft een stalen romp met een tonnage van 934 bruto registerton en een waterverplaatsing van 1.300 long ton.
Haar lengte is 78,4 meter over alles en 56,1 meter op de waterlijn, breedte van 10,16 meter, diepgang leeg 4,4 meter en geladen 6,6 meter.
Als voortstuwing heeft het schip een General Motor-diesel van 700 pk.
Haar zeilplan heeft een oppervlakte van 1.410 m².
Ze heeft een vaste bemanning van 96 koppen, officieren en matrozen en plaats voor 80 cadetten.
Al sinds 1822 heeft de Ecuadorian Naval School een goede naam op het gebied van zeiltraining.

(Boegbeeld van de Guayas.)

Het boegbeeld van de Guayas geeft een vogel weer de Condor.
Het schip is vernoemd naar een legendarisch stamhoofd van de Huancavilcas, die leefde voor de komst van de Spanjaarden, verder naar de rivier de Guayas en het eerste stoomschip dat was gebouwd in 1841 in Zuid Amerika.



ARC GLORIA.  

De Colombiaanse regering machtigde haar marine om een opleidingsschip te kopen in 1966. het contract werd getekend met de Spaanse scheepswerf Celaya in Bilbao. In 1966 werd de kiel van het schip gelegd en op 7 september 1968 is ze in de vaart genomen.

De Gloria met haar enorme vlag, haar enthousiaste bemanning en haar prachtige presentatie als zij een haven binnenvaart maakt haar een graag geziene gast bij wereldse Sail evenementen.

De naam Gloria is afgeleid uit het Colombiaanse volkslied "Oh Gloria Inmarcesible". (O onvergangkelijke glorie)
De afkorting ARC staat voor 'Armada National de la Republica Colombia'.

De Cloria is een type bark met drie masten waarvan de eerste twee vierkant zijn getuigd en de achterste is gaffelgetuigd. Ze heeft een zeiloppervlak van 1.400 m² en kan bij volle tuigage een snelheid lopen van 12 knopen.

(Boegbeeld van de Gloria.)

Het schip heeft een stalen romp met een waterverplaatsing van 1.300 ton, een lengte van 64,7 meter, breedte 10,6 meter en een holte van 6,6 meter.
Als nood voortstuwing is het uitgerust mat een dieselmotor van 500 pk.

Het boegbeeld geeft een engel weer met op haar onderkleed de afbeelding van het schip en het wapen van de marine.

Ook de Gloria is een varende ambassadeur voor haar thuisland en verschijn wereldwijd in havens waar zij meedoet aan Sail festivals.
Opvallend is dat de bemanning bij het binnen varen van de haven op de ra's staan aangetreden in uniformen in de kleuren van de nationale vlag van Colombia.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten