INS TARANGINI
KREEG EEN ZUSTER
INS SUDARSHINI.
INDIASE MARINE.
De Indiase marine is ontstaan uit de East India Company marine die op 5 september 1612 werd opgericht ter bescherming van de Britse koopvaardijschepen. In 1793 vestigde de Britse Oost-Indische Company haar heerschappij over het oostelijke deel van het Indiase subcontinent, namelijk Bengalen, maar het was pes in 1830 dat de koloniale marine de titel kreeg van de Indiase marine van Zijne Majesteit. Toen in 1950 India een republiek werd, werd de Royal Indian Navy zoals ze sinds 1934 werd genoemd tot Indian Navy.
In de Indiase marine vlag is deze geschiedenis nog terug te vinden in het witte veld met het rode St. George kruis. De huidige vlag heeft in het linker boven kanton de vlag van India staan en op de kruising van de rode banen de vier Perzische leeuwen van de Mauryakoning Asoka uit de 3e eeuw v.chr.
Het embleem van de marine heeft een blauw schild, met gouden omranding, met daarop afgebeeld een gouden anker. Op de plaats van het hijsoog van het anker staat links een leeuw afgebeeld en rechts een olifant met daar tussen een bloeiende lotus. Het schild wordt gedekt door de vier Perzische leeuwen van koning Asoka. In het Sanskriet het motto: "moge de Heer van het Water zijn gunstig aan ons".
In de Indiase marine vlag is deze geschiedenis nog terug te vinden in het witte veld met het rode St. George kruis. De huidige vlag heeft in het linker boven kanton de vlag van India staan en op de kruising van de rode banen de vier Perzische leeuwen van de Mauryakoning Asoka uit de 3e eeuw v.chr.
Het embleem van de marine heeft een blauw schild, met gouden omranding, met daarop afgebeeld een gouden anker. Op de plaats van het hijsoog van het anker staat links een leeuw afgebeeld en rechts een olifant met daar tussen een bloeiende lotus. Het schild wordt gedekt door de vier Perzische leeuwen van koning Asoka. In het Sanskriet het motto: "moge de Heer van het Water zijn gunstig aan ons".
INS TARANGINI.
Het Indian Navy Schip TARANGINI is het eerste zeilopleidingsschip van de Indiase marine.
De naam Tarangini komt uit het Hindi; "Tarang" betekend golven.
De Indiase marine is van mening dat training aan boord van deze schepen de beste methode is om stagiairs het 'ondefinieerbare zee-gevoel' en respect voor de elementen van de natuur bij te brengen, die onlosmakelijk verbonden zijn met veilige en succesvolle zeevarenden. Tevens dat zeiltraining ook dient om de waarden moed, kameraadschap, uithoudingsvermogen en esprit-de-corps over te dragen aan ontluikende marineofficieren.
(Het embleem van INS TARANGINI.)
Het schip heeft als mechanische voortstuwing twee Kirloskar Cummins-diesels van 320 pk.
Het schip is vierkant getuigd met 18 zeilen met een zeiloppervlak 1035 m². Ze heeft een vaste bemanning die bestaat uit 27 matrozen en 6 officieren en verder ruimte voor 61 cadetten.
( Boegbeeld van de Tarangini.)
Het schip is gebouwd voor lange reizen en heeft sinds haar bestaan deelgenomen aan meer dan 15 expedities, meer dan 200.000 zeemijlen afgelegd, meer dan 2.500 dagen op zee verbleven en meet dan 75 havens in 40 landen bezocht.
De bouw van dit eerste opleiding-zeilschip was een waar succes voor de Indiase marine die besloot een tweede schip te bestellen.
INS SUDARSHINI.
(Embleem INS SUDARSHINI.)
Het schip werd ook ontworpen door Golin Mudie en gebouwd Op de Goa Shipyard Ltd.
Het schip werd op 25 januari 2011 te Goa, de stad van Vasco da Gama, te water gelaten en kwam op 27 januari 2012 in de vaart.
(Boeg met boegbeeld van de Sudarshini.)
Het schip een driemast bark met een waterverplaatsing van 513 ton, een lengte van 54 meter, breedte 8,53 meter, een hoogte boven de waterlijn van 34,5 meter en een diepgang van 4,5 meter.
Het schip heeft als mechanische voortstuwing twee Kirloskar Cummins-dieselmotoren van 320 pk.
Ze is vierkant getuigd met een zeiloppervlak van 1035 m².
Tijdens haar eerste reis die begon op 15 september 2012 bracht ze een bezoek aan 13 havens in negen Aziatische landen; Padang, Bali, Manado in Indonesië, Port Muara in Brunei, Cebu, Manila, Da Nang, Sihanoukville in Cambodja, Bangkok, Phuket in Thailand, Singapore, Port Klang in Maleisië en Sittwe in Myanmar, en legde een afstand af van 12.000 zeemijl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten