ZE HAD DRIE NAMEN
IN HAAR LOOPBAAN.
BATCLUTHA.
De Balclutha is een volledig getuigde driemaster met een stalen romp. Het schip werd gebouwd in 1886 door Charles Connell and Company of Scotstown in Glasgow, Schotland. Het werd werd op 6 december 1886 te water gelaten en kwam op 15 januari 1887 in dienst.
Ze had een lengte van 92 meter, breedte 11,8 meter, hoogte van 44 meter, een diepgang van 6,2 meter en haar ruimen waren 6,9 meter diep.
het schip had een waterverplaatsing van 4.1000 ton, 1.689 bruto registerton en netto 1.614 ton.
Het schip kon in totaal 25 zeilen voeren.
Het schip was als een handelsschip ontworpen en rondde zo in 13 jaar 17 keer Kaap Hoorn.
In deze periode vervoerde zij ladingen als wijn, case-olie en kolen vanuit Europa en de oostkust van de Verenigde Staten naar verschillende havens in de Stille Oceaan. Chili voor nitraat, Australië en Nieuw Zeeland voor wol, Birma voor rijst, San Francisco voor graan en de Pacific Northwest voor hout.
In 1899 werd het schip overgeschreven naar het register van Hawai en verhandelde hout van de Pacific Northwest naar Australië en keerde terug naar San Francisco met kolen uit Australië.
In 1902 werd de Balclutha gecharterd door de Alaska Packers Association (APA).
Nadat ze op 16 mei 1904 op een rif van Sitkinak Island was geslagen, nabij Kodiak Island, werd ze omgedoopt tot de Ster van Alaska, toen ze werd aangekocht voor slechts $500 door APA.
Na een uitgebreide verbouwing trad ze in april toe tot de zalmvisserij, noordwaarts van het San Francisco-gebied naar de Chignik Bay, Alaska, met voorraden, vissers en conservenarbeiders, en keerde in september terug met aan lading zalm in blik.
Voor deze handel vervoerde ze meer dan 200 bemanningsleden en passagiers, vergeleken met de 26 koppige bemanning die ze droeg als de Balclutha. In 1911 werd het achterschip uitgebreid tot de hoofdmast om Italiaanse en Scandinavische arbeiders te huisvesten.
Deze uitbreiding werd het schuildek genoemd.
In een tweede dek werden stapelbedden voor Chinese arbeiders gebouwd.
Haar laatste reis in deze handel was in 1930 toen ze vervolgens werd opgelegd na haar terugkeer naar huis.
(Batclutha als de Pacific Queen.)
In 1933 werd de Star of Alaska omgedoopt tot Pacific Queen door haar nieuwe eigenaar Frank Kissinger.
In deze nieuwe gedaante verscheen het schip in de film Muiterij op de Bounty met Clark Gable en Charles Laughton. Ze begon toen te bestaan als een tentoonstellingsschip, geleidelijk achteruitgaand, en werd een tijdje als piratenschip tentoongesteld.
(Boegbeeld van de Batclutha.)
In 1954 kwam het schip in handen van het San Francisco Meritime Museum, dat haar herstyelde en haar weer Batclutha hernoemde en haar aanmeerde bij Pier 41 East.
In 1985 werd als Historisch monument.
In 1988 werd ze verplaatst naar haar huidige ligplaats aan Hyde Street Pier van het San Francisco Maritime National Historical Park, waar ze ruim 100 jaar na haar te water lating een stukje zeilgeschiedenis is geworden.
Ze had een lengte van 92 meter, breedte 11,8 meter, hoogte van 44 meter, een diepgang van 6,2 meter en haar ruimen waren 6,9 meter diep.
het schip had een waterverplaatsing van 4.1000 ton, 1.689 bruto registerton en netto 1.614 ton.
Het schip kon in totaal 25 zeilen voeren.
Het schip was als een handelsschip ontworpen en rondde zo in 13 jaar 17 keer Kaap Hoorn.
In deze periode vervoerde zij ladingen als wijn, case-olie en kolen vanuit Europa en de oostkust van de Verenigde Staten naar verschillende havens in de Stille Oceaan. Chili voor nitraat, Australië en Nieuw Zeeland voor wol, Birma voor rijst, San Francisco voor graan en de Pacific Northwest voor hout.
In 1899 werd het schip overgeschreven naar het register van Hawai en verhandelde hout van de Pacific Northwest naar Australië en keerde terug naar San Francisco met kolen uit Australië.
In 1902 werd de Balclutha gecharterd door de Alaska Packers Association (APA).
Nadat ze op 16 mei 1904 op een rif van Sitkinak Island was geslagen, nabij Kodiak Island, werd ze omgedoopt tot de Ster van Alaska, toen ze werd aangekocht voor slechts $500 door APA.
Na een uitgebreide verbouwing trad ze in april toe tot de zalmvisserij, noordwaarts van het San Francisco-gebied naar de Chignik Bay, Alaska, met voorraden, vissers en conservenarbeiders, en keerde in september terug met aan lading zalm in blik.
Voor deze handel vervoerde ze meer dan 200 bemanningsleden en passagiers, vergeleken met de 26 koppige bemanning die ze droeg als de Balclutha. In 1911 werd het achterschip uitgebreid tot de hoofdmast om Italiaanse en Scandinavische arbeiders te huisvesten.
Deze uitbreiding werd het schuildek genoemd.
In een tweede dek werden stapelbedden voor Chinese arbeiders gebouwd.
Haar laatste reis in deze handel was in 1930 toen ze vervolgens werd opgelegd na haar terugkeer naar huis.
(Batclutha als de Pacific Queen.)
In 1933 werd de Star of Alaska omgedoopt tot Pacific Queen door haar nieuwe eigenaar Frank Kissinger.
In deze nieuwe gedaante verscheen het schip in de film Muiterij op de Bounty met Clark Gable en Charles Laughton. Ze begon toen te bestaan als een tentoonstellingsschip, geleidelijk achteruitgaand, en werd een tijdje als piratenschip tentoongesteld.
(Boegbeeld van de Batclutha.)
In 1954 kwam het schip in handen van het San Francisco Meritime Museum, dat haar herstyelde en haar weer Batclutha hernoemde en haar aanmeerde bij Pier 41 East.
In 1985 werd als Historisch monument.
In 1988 werd ze verplaatst naar haar huidige ligplaats aan Hyde Street Pier van het San Francisco Maritime National Historical Park, waar ze ruim 100 jaar na haar te water lating een stukje zeilgeschiedenis is geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten