HET ZIJN NET SCHEPEN UIT EEN
NAUTISCHE OPERETTE, QUA
VERSIERINGEN EN DE UNIFORMEN.
ITALIAANSE MARINE.
De Italiaanse marine is opgericht op 17 maart 1861, in de periode dat het land nog een koninkrijk was. Na de Tweede Wereldoorlog toen Italië een republiek werd veranderde de naam op 18 juni 1946 in Marina Militare.
CRISTOFORO COLOMBO EN AMERIGO VESPUCCI .
(De Amerigo Vespucci en de Cristoforo Colombo.)
Beide namen hebben te maken met de ontdekking van de Nieuwe Wereld.
De kiel van de Cristoforo Colombo werd op 15 april 1926 gelegd op de scheepswerf te Castellammare en kwam in 1928 in de vaart
De kiel van de Amerigo Vespucci werd in 1930 gelegd te Castellamare en werd een jaar later te water gelaten op 22 februari 1931.
In 1925 bestelde de Regina Marina, Italiaanse Koninklijke Marine) twee schoolschepen naar een ontwerp van generaal luitenant Francesco Rotundi van het Italiaanse Navy Enginering Corps, geïnspireerd door de stijl van grote laat-18e eeuwse 74 kanonnen schepen.
CRISTOFORO COLOMBO.
Cristoforo Colombo, beter bekend onder de naam Columbus, in het Spaans als Cristóbal Colón, was een Italiaans ontdekkingsreiziger die werd geboren in juli 1451 in de buurt van Genua en overleed op 21 mei 1506 te Valladolid.
Hij was van oorsprong lakenwever en maakte vroeg zeereizen waardoor hij snel theorieën ontwikkelde, dat de aarde een bol was en niet plat.
Hij was tevens in de overtuiging dat het via een westelijke route mogelijk was Indië te bereiken. Columbis vestigde zich in 1472 in Lissabon en tracht in Genua, Venetië, Spanje en Londen fondsen te krijgen voor zijn expeditie. Hij verkreeg dit uiteindelijk in 1492 van Isabella koningin van Castilië. Columbus ontdekte de Caribische Eilanden, Cuba en Haiti. Hij dacht Indië bereikt te hebben en noemde
de bevolking 'indianen'. Hij maakte in totaal drie reizen naar de west, maar bereikte nooit het vaste land van Amerika.
CRISTOFORO COLOMBO SCHIP.
De Cristoforo Colombo had een waterverplaatsing van 4.146 ton, een stalen romp met een lengte van 100,5 meter, breedte 15,5 meter, een diepgang van 7 meter.
Het schip had als enigste voortstuwing haar zeilen en kon daarmee een snelheid lopen van 10 knopen
Ze had een totale bemanning van 400 koppen.
(Het boegbeeld van de Christoforo Colombo ie een levens grote afbeelding van deze ontdekker.)
Na het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog werd het schip als herstelbetaling overgedragen aan de Sovjet-Unie, zoals vereist door het Vredesverdrag van Parijs in 1947. Het schip werd omgedoopt en kreeg de naam Dunay en deed dienst tot 1959, waarna het schip werd opgelegd.
Haar einde kwam in 1963 toen het schip door een brand werd verwoest.
AMERICO VESPUCCI.
Zijn in 1503 verschenen reisverslagen, Mundus Novus, gaven hem de faam de ontdekker van de Nieuwe Wereld te zijn.
AMERICO VESPUCCI SCHIP.
De Americo Vespucci is een volschip met een stalen romp met een lengte van 104,2 meter, breedte 13,9 meter en een diepgang van 7,3 meter. Het schip heeft een zeiloppervlak van 2800 m².
Thuishaven is La Spezia.
(Het druk versierde voorschip van de Amerigo Vespucci.)
De masten van het schip hebben een hoogte van 43 meter, 54 meter en 50 meter. Bij volle tuigage kan het schip een snelheid lopen van 15 knopen.
De Amerigo Vespucci is uitgerust met twee dieselmotoren met generator van het type MTU 12VM33F2 elk 1.824 pk (1.360 kW), twee dieselmotoren met generator van het type MTU 8VM23F2 elk 1.020 pk (760 kW) en kan daarop een snelheid lopen van 11 knopen.
Het schip is verder voorzien van een elektrische voortstuwingsmotor van 1..010 pk.
Deze mechanische voortstuwing verklaard de lelijke schoorsteen in het midden van het schip.
Het boegbeeld van het schip is een levensgrote weergave van de ontdekkingsreiziger waaraan het schip haar naam dankt, Amerigo Vespucci.
De Amrigo Vespucci is een graag geziene gast tijdens Sail evenementen, waarbij de cadetten in hun versierde uniformen en het dragen van een ponjaard op hun linker heup, eruit zien als paraderende hanen.
Anders dan gedurende de Tweede Wereldoorlog is het schip voortdurend actief geweest. De meeste van heer trainingscruises zijn in de Europese wateren, maar ze heeft ook naar Noord- en Zuid-Amerika gevaren en de Stille Oceaan. In 2002 maakte het schip een reis om de wereld.
De masten van het schip hebben een hoogte van 43 meter, 54 meter en 50 meter. Bij volle tuigage kan het schip een snelheid lopen van 15 knopen.
De Amerigo Vespucci is uitgerust met twee dieselmotoren met generator van het type MTU 12VM33F2 elk 1.824 pk (1.360 kW), twee dieselmotoren met generator van het type MTU 8VM23F2 elk 1.020 pk (760 kW) en kan daarop een snelheid lopen van 11 knopen.
Het schip is verder voorzien van een elektrische voortstuwingsmotor van 1..010 pk.
Deze mechanische voortstuwing verklaard de lelijke schoorsteen in het midden van het schip.
Het boegbeeld van het schip is een levensgrote weergave van de ontdekkingsreiziger waaraan het schip haar naam dankt, Amerigo Vespucci.
De Amrigo Vespucci is een graag geziene gast tijdens Sail evenementen, waarbij de cadetten in hun versierde uniformen en het dragen van een ponjaard op hun linker heup, eruit zien als paraderende hanen.
Anders dan gedurende de Tweede Wereldoorlog is het schip voortdurend actief geweest. De meeste van heer trainingscruises zijn in de Europese wateren, maar ze heeft ook naar Noord- en Zuid-Amerika gevaren en de Stille Oceaan. In 2002 maakte het schip een reis om de wereld.
Wanneer het schip cadetten vervoerd, wordt het schip meestal gestuurd vanuit het handmatige hekroerstation, dat wordt bediend door vier stuurwielen met elk twee stuurlieden.
Het schip is tijden een trainingscruise bemand met 15 officieren, 64 onderofficieren, 185 zeilers en 130 cadetten met ondersteunend personeel (bij het aan boord gaan).
Op andere momenten wordt de hydraulische ondersteunde besturing op de brug gebruikt. De brug is uitgerust met geavanceerde moderne elektronische navigatie-instrumenten.
Behalve de ankerlier, zijn de lieren aan boord niet elektrische aangedreven.
Het achterschip van de Amerigo Vespucci met
buitenboord gedraaide sloepen aan de kade zijde.
het schip is extra uitgerust met een motorreddingsboot.
Wanner het schip on een haven ligt gedurende een Sail festival, worden meestal rondleidingen op het schip aangeboden.
PALINURO.
(Links de Palinuro en rechts de Amerigo Vespucci.)
De Palinuro is een driemaster barkentijn met een stalen romp in dienst van de Italiaanse marine.
Het schip werd gebouwd bij Anciens Chantiers Dubigeon te Nantes in Frankrijk. In 1933 werd haar kiel gelegd en op 21 maart 1934 kwam het schip in de vaart.
Het schip heeft een tonnage van 858 bruto ton, een lengte over alles van 69 meter en een romp lengte van 59 meter, breedte van 10 meter, diepgang van 4,8 meter en een totale hoogte van 37,5 meter.
De Palinuro werd in opdracht van Joseph Briand, samen met haar zusterschip Luitenant René Guillon, gebouwd en kreeg de naam commandant Louis Richard. Het schip zou een barkentijn moeten worden. De bouwkosten van beide schepen hebben de oorspronkelijke opdrachtgever te beide schepen te koop te zetten alvorens zij klaar waren.
De nieuwe eigenaar Pècheries du Labrador uit Saint-Malo bouwde de schepen af als schoener voor de kabaljauwvisserij.
In 1048 werd de Louis Richard gekocht door de reder Bonin uit Noirmoutier-en-Île, veranderd in een barkentijn en omgedoopt tot Jean Marc Aline om te worden gebruikt voor de visserij in de Zuidelijke Indische Oceaan. Dit bleek uiteindelijk onrendabel en het schip werd te koop gezet.
In 1951 zocht de Italiaanse marine een vervanger voor de Christofor Colombo, kocht het schip en doopte het om met de naam Palinuro. Na een complete renovatie werd het schip op 16 juli 1955 in gebruik genomen als trainingsschip voor senior officieren.
DE NAAM.
Onder de boegspriet is een levensgrote afbeelding geplaatst van Palinurus, waar het schip in het Italiaans Palinuro, naar is vernoemd.
Palinurus is een figuur uit de Griekse mythologie, Hij was de ongelukkige stuurman van het schip Aeneis die aan het roer insliep, overboord viel, en op land aangekomen werd vermoord. Aeneas een mythologische Trojaanse held, de zoon van de godin Aphrodite en een sterfelijke man, Anchines, en kan dus worden beschouwd als een halfgod, wat bij de val van Troje een grootte rol heeft gespeeld. Na de val van Troje zwierven de verslagen Trojanen langs de kusten van de Middellandse Zee.
Palinurus wordt gezien als een prototype van een ervaren navigator of gids.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten