donderdag 1 augustus 2024

SOP AYAM ERVINA. NOORD-SUMATRA TERUGKEER.

 

EEN EERBETOON AAN MIJN

    GASTVROUW DIE EEN 

   HEERLIJKE KIPPENSOEP 

VOOR MIJ KLAAR MAAKTE.

SOP AYAM ERVINA.

Voor de Indonesiërs, maakt niet uit van welk eiland zij komen of welk dorp of stad, eten blijft voor hen belangrijk, en het maakt niet op welk moment van de dag. Ieder eiland,  provincie, district, stad of kampong heeft zijn eigen manier van het klaar maken van hun gerechten. Neem het eenvoudige gerecht nasi goreng, dat op Sumatra in de kampong, stad of restaurant wordt bereidt, smaakt heel anders dat het zelfde gerecht op Bali, of gewoon bij de mensen thuis.
Als in de middag de familie hun maag vulde met nasi putih met gekookte paksooi en gebakken ikan teri  met de nodige sambal, maakte mijn gastvrouw eerst frietjes voor me klaar van vers geschilde aardappels. Maar een lichaam van een Europeaan dat constant zweet, constant drinkwater loopt te drinken heeft behoefte aan iets vloeibaar pittigs, dat het zoutgehalte in het lichaam weer op peil brengt, en dat is een soep.


Al deze ingrediënten heb ik hierboven weer gegeven. Allen voor de bawang merah, een zeer kleine rode ui  heb ik de sjalot er bij gedaan, en voor de sesamolie de sesamzaden.


SOP AYAN ERVINA.

Ingrediënten zijn: Natuurlijk  ayam, kip en het maakt niet uit wat voor een stukken van de kip.
Kentang - aardappel in stukjes.
Wortel - in dunne schijfjes.
Jahe - een stukje geschilde gember in zeer kleine stukjes.
Kunyit - Kurkuma wortel. Ook gewoon de kurkuma poeder te gebruiken.
Bawang merah - een kleine rode ui of sjalot.
Bawang putih - knoflook.
Minyak wigen - sesamolie
Daun sop - selderijblad.
Garam - zout.
 Sereh - citroen gras.


Ervina ik heb na mijn terugkeer in Nederland jou heerlijke soep getracht klaar te maken. Ik heb de de geschilde  Jahe, de Bawang merah en de Bawang puti in de mortir (vijzel) fijn gemaakt en de kurkuma poeder toegevoegd. Daar ik geen sesam olie in huis had maar wel sesamzaad ook dit fijn gemaakt en toegevoegd. Citroen gras had ik nog in de freezer van mijn laatste bezoek. Als laatste het selderijblad, maar geen zout in plaats daarvan een ayam bouillonblok.
Natuurlijk smaakte de soep die  je voor me klaar maakte veel lekkerder, maar ook die ik klaar maakte smaakte goed. Mijn dank voor de goede zorgen tijdens mijn verblijf in Siantar.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten