donderdag 18 november 2021

YEOWARD LINE. (GB)

 

     BEGONNEN METSLECHTS EEN

                  VLOOT  VAN DRIE

     SCHEPEN VOOR EEN LIJNDIENST.




YEOWARD LINE.

De Yeoward Line werd beheerd en opgericht door de Yeoward Brothers, en begon haar dienst in het jaar 1899 en stond snel wereldwijd bekend om haar passagiersvervoer van Liverpool naar Lissabon, Madeira en de Canarische Eilanden. 

(ss. Ardeola 1888-1903)

De vooruitgang van het bedrijf was fenomenaal geweest. Ze hadden de studie van het comfort van hun klanten tot een kunst verheven, terwijl de inhuldiging van deze lijn ook het middel was om de thuismarkten te voorzien van grote regelmatige voorraden Canarische bananen en andere producten.

Het succes van het bedrijf is een goed voorbeeld van ondernemerschap in het Liverpool van het begin van de twintigste eeuw.

                                                 (ss Aveto.)

Yeoward Bross zoals het bedrijf werd aangeduid, bezat een vloot van drie stoomschepen die elke woensdag vanuit Liverpool naar de Canarische Eilanden voeren. De heenreis ging via Lissabon, Santa Cruz de Tenerife of Las Palmas.
De terugreis rechtstreeks terug naar Liverpool in verband met de fruitlading en duurde zes tot zeven dagen.
De vloot bestond in het begin uit de ss. Ardeola, de ss. Avetoro en de ss. Avocet uit 1908.

De schepen hadden een zwarte schoorsteen met op 3/4 hoogte een witte band afgezet aan beide zijden door een smalle rode band, in het midden op de witte ban een zwarte 'Y' , voor Yeoward.

Het oudste schip van de rederij was het ss Alca uit 1898, wat in 1916 werd verkocht aan Spanje en in 1927 werd vervangen door de ss. Alca dat in 1955 werd gesloopt.
Het daarop volgende schip was de ss. Aveto uit 1890, de ex Zilverreiger van de Cork Steamship Company en in 1915 als vermist werd opgegeven, vermoedelijk door vijandelijke actie. Zij werd opgevolgd door het gelijknamige schip in 1914, de ex Valdes van Mac Andrews & Co.  
De ss Avoceta uit 1923 werd in 1941 door een Duitse onderzeeboot bij de Azoren getorpedeerd met een verlies van 123 mensenlevens.
In het totale bestaan van de rederij heeft deze vijftien schepen in beheer gehad. In 1954 werd het laatste schip gesloopt. Het bedrijf ging verder in de fruithandel, maar gebruikte de Aznar Line uit Spanje als vervoerder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten