CANADEES HOUT ALS
RETOUR LADING.
ABERDEEN LIJN.
De Aberdeen Line, een rederij, in 1825 werd Aberdeen opgericht door George Thompson om zeilschepen naar de St.Lawrence rivier te sturen, enkele passagiers te vervoeren en terug te keren met ladingen Canadees hout.
Het bedrijf floreerde en groeide in 1837 uit tot een vloot van 12 schepen die nu ook naar Zuid-Amerika, de Stille Oceaan, West-Indië en de Middellandse Zee voeren. In 1842 omvatte de lijn een afgeleide dienstregeling van Londen naar Australië.
Het schip van de Aberdeen Line was de klipper Thermopylae, te water gelaten in 1868 en gebouwd met de 'Aberde Bow', ontworpen om meer en zeewaardigheid te verkrijgen.
De clipper nieuwe records voor reizen van en naar Australië en het Verre Oosten.
In 1872 verloor haar naaste rivaal, Cutty Sark, zeven dagen in een race van Shanghai naar Londen. De Thermpylae werd erkend als het snelst varende schip.
Door de opkomst van de stoomschepen kwam er een einde aan het zeiltijdperk voor de rederij, maar stelde de lijn wel in staat om in 1882 een geregelde dienst in te voeren tussen Londen en Australië.
Tegen 1899 waren al haar stoomschepen in staat om bevroren producten te vervoeren.
Door veranderde inkomsten kwam het bedrijf in 1905 onder gezamenlijke controle van de White Star Line en de Shaw, Savill & Albion Line, met behoud van een zekere autonomie..
In 1928 nam de White Star Line de Australische Commonwealth Line over, die eigendom was van de Britse regering, maar in 1931 stortte de holdingmaatschappij van White Star Line, de Kylsant-scheepvaartgroep, in.
Een jaar later kochten Shaw, Savill & Albion de Aberdeen Line en in 1933 werd de voormalige Australische Commonwealth Line opgericht en werd Aberdeen & Commonwealth Line opgericht. Furness Withy & Co nam Shaw Savill & Albion Line in 1936 over. In 1957 werd het laatste schip van de rederij gesloopt en het bedrijf ontbonden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten