dinsdag 16 november 2021

INMAN LINE. (GB)

 

EENS ÉÉN VAN DE DRIE GROOTSTE

    PASSAGIERSREDERIJEN.



INMAN LINE.

De Inman Line tot één van de drie grootste 19e-eeuwse Britse passagier scheepvaart bedrijven op de Noord-Atlantische Oceaan, samen met de White Star en de Cunard Line.

De Inman Line werd opgericht in 1850 en ging in 1893 over in de American Line.
De formele naam van het bedrijf voor een groot deel van haar geschiedenis was de Liverpool, Philadelphia en New York Steamship  Company.


(ss. City Glasgow.)

Gedurende 1850 -1866 had de Inman Line haar wortels in een lijn van zeilpakketten die eigendom waren van Jofn Grubb Richardson en zijn broers, samen met hun jonge zakenpartner William Inman.
Het was in 1850 dat William Inman zijn zakenpartners wist over te halen om de Liverpool en Philadelphia Steamship Company te vormen en een absoluut nieuw schip te kopen, de stad Glasgow, het schip winstgevend door haar ijzeren romp welke minder reparatie nodig had schroefaandrijving meer ruimte liet voor passagiers en vracht.
Het schip kon bij volle tuigage een gebruik van kolen als brandstof waarmaken.
De eerste reis van het schip vertrok op 17 december 1850 naar Philadelphia. het volgende jaar ze gezelschap van een grotere uitgave, de City of Manchester.

                              (ss. City of Manchester.)

In 1852 werden mannen op het tussendek passagiers te vervoeren onder stoom.
Als Ierse Quakers complete Richardsons zich zorgen over de slechte omstandigheden van de Amerikaanse voorspelbare passagetijden.
De tussendekpassagiers moeten hun eigen eten meebrengen voor de overtocht en vaak tekort. Zo aangevraagd de Diamond 17 van haar 180 tussendekpassagiers door de hongerdood tot het schip 100 dagen nodig gehad, door slecht weer, om de oversteek te maken. Vanaf het begin begon voor betere tussenruimtes en geplande maaltijden aan de migranten voor een bedrag van 8 guineas.
Tijdens die periode vervoerden 500 passagiers, waarvan 80% in het tussendek.

In 1854 werd het bedrijf getroffen door een ramp, toen de City of Glasgow verloren ging met al haar opvarenden en de City of Philadelphia waarbij geen levens te betreuren waren.
het gemaakt schip de City of Manchester, werd gecharterd aan de Franse regering voor de Krimoorlog, samen met nog drie in aanbouw zijnde schepen die in 1855 werden voltooid.
De Richardsons heeft zich terug uit het bedrijf getrokken bij de oorlog, en William Inman nam de volledige controle over.


Aan het einde van de oorlog hervatte de rederij de dienst naar Philadelphia en New York. De naam van het bedrijf werd veranderd in de Liverpool, Philadelphia and New York Steam Ship Company, maar alle schepen werden New York geleid nadat de ss. Kangaroo door ijs in de Delware River was vastgelopen. Tot 1857 voerde de rederij een tweewekelijkse dienst vanuit Liverpool. Sat zelfde jaar verkreeg zij het postvervoer van de verenigde Staten nadat de Collins Line gestopt was.


                                                 (City of Paris.)

In 1866 bestelde de rederij met de beroemde City of Paris vijf express liners die overeenkwamen met de beste van de Cunard Line schepen. Hiermee begon de zware concurrentie strijd tussen beide rederijen.
In 1870 verscheepte de Inman Line 44.100 passagiers tegenover 24.500 van de Cunard Line. Gedurende de jaren 1870 waren de schepen van de Inman Line sneller dan die van de Cunard Line. In 1869 versloeg de City of Brussel de Scotia in een oostwaartse overtocht en in 1875 won de City of Berlin de Blauwe Wimpel op een westwaartse overtocht.

(City of New York.)

In 1871 kregen de beide rederijen te maken met een nieuwe rivaal toe de White Star Line samen met de revolutionaire RMS Oceanic en haar zusterschepen zich in de Atlantische oversteken voegde.
De nieuwe record brekers van White Star Line waren vooral zuinig in het steenkool verbruik, met slechts 58 ton per dag, tegenover 110 ton voor de City of Brussel. Inman reageerde snel, liet de rompen van de schepen aanpassen en plaatste zuinige stoommachines, waardoor Cunard weer achter bleef. De City of New York verbrak in 1888 weer de records.

Door een vijfjarige depressie die in 1873 begon, gingen de Inman Steamship Company een overeenkomst aan met White Star om hun afvaarten te coördineren om de concurrentie te verminderen. Inman reduceerde zijn vloot zodat alleen de expres-schepen overbleven.

                                          (City of Rome.)

De winsten bleven nog meevallen, totdat nieuwe rederijen zich melden als De Blue Riband, National Line en Guion Line en tal van stoomschipbedrijven van het Europese vasteland.
Inman bestelde de City of Rome, dat was ontworpen als de grootste en snelste tot nu toe. Het schip voldeed niet aan haar ontwerpspecificaties en werd na zes reizen uit de vaart genomen. William Inman overleed voor de eerste reis van de City of Rome plaats vond.
In 1883 ging de City of Brussel verloren op de Mersey na een aanvaring met een ander stoomschip. Ondertussen vernieuwde Cunard zijn postvloot met vier snelle schepen met stalen romp. 


De Inman Line had kapitaal nodig om te overleven en uiteindelijk besloten de aandeelhouders tot een liquidatie van het bedrijf. De gehele vloot kwam in 1893 in handen van de Amerikaanse American Line.










 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten