zaterdag 13 november 2021

UNION CASTLE LINE. (GB)

 


             SCHEPEN ALS KASTELEN.



UNION CASTLE LINE.

De Union Castle Line was een Britse rederij die van 1900 tot 1977 een vloot van passagiersschepen en vrachtschepen exploiteerde tussen Europa en Afrika.
Zij is ontstaan ​​uit een fusie van Union Line en Castle Shipping Line.

Het fuseerde met Bullard King en Clan Line in 1956 om British & Commonwealth Shipping te vormen, en vervolgens met South African Marine Corporation (afgeduid als Safmarine) in 1973 om International Liner Service te creëren, maar behield haar eigen identiteit.
In 1977 werden de scheepvaartactiviteiten stopgezet.

(RMS "Norman Castle'.)

De Union Line werd in 1853 opgericht als de Southampton Steam Shipping Company om kolen van Zuid-Wales naar Southampton te vervoeren. De rederij werd omgedoopt tot de Union Steam Collier Company en vervolgens de Union Steamship Company.
In 1857, omgedoopt tot de Union Line, verkreeg het een contract om post naar Zuid-Afrika te vervoeren, voornamelijk de Kaapkolonie. De officiële afvaart van het eerste schip, de Deen te Southampton was op 15 september van dat jaar.

In de zelfde periode had Donald Currie de Castle Packet Company opgebouwd, die handel dreef naar Calcutta in India rond Kaap de Goede Hoop. Deze handel werd later sterk ingeperkt door de opening van het Suezkanaal in 1869, en in plaats daarvan begon de Castle Line op Zuid-Amerika te varen en werd later de Castle Mail Packet Company. 

In 1872 kreeg de Kaapkolonie een eigen regering en haar eerste minister gaf opdracht tot heronderhandeling van de postdiensten naar het land. Om te voorkomen dat een van de twee belangrijkste bedrijven een monopolie zou verkrijgen op de scheepvaart, gunde hij in 1876 het Zuid-Afrikaanse postcontract gezamenlijk aan zowel de Castle Mail Packet Company als aan de Union Line. Het contract bevatte een voorwaarde dat de twee bedrijven niet zouden fuseren, evenals andere clausules om de concurrentie te bevorderen.
Deze concurrentie leidde tot snelle postleveranties en efficiëntie. Het contract zou aflopen door het transport van troepen en militairmaterieel tijdens de Boerenoorlog.
Op 8 maart 1900 fuseerden uiteindelijk de Union Line en Castle Shipping Line, waardoor de Union Castle Mail Steamship Company Ltd ontstond, waarbij Castle Shipping Line de vloot overnam.

"KASTEEL-LIJN".

Union Castle noemde de meeste schepen met het achtervoegsel "Castle" in hun naam; de namen van verschillende geërfd van de Union Line werden veranderd in dit scheme, zo werd de Galacian de Glenard Castle, maar anderen behielden hun oorspronkelijke naam. Ze stonden bekend om de lavendelkleurige romp met rode schoorsteen met zwarte rand, die een strakke dienstregeling hadden tussen Southampton en Kaapstad.

Gedurende de Eerste Wereldoorlog werden verscheidene schepen omgebouwd tot hospitaalschip, zoals rechts de Glenrad Castle. 
Na de oorlog gebruikte de rederij drie van haar tot troeptransport omgebouwde schepen om grote aantallen emigranten te vervoeren die een nieuwe toekomst wensten op te bouwen in Oost- en Zuid-Afrika.

In 1922 introduceerde de rederij haar Round Afrika-dienst, een reis van negen weken die onderweg twintig havens aandeed met een vaart door het Suezkanaal.


In 1949 nam het bedrij de King Line over en fuseerde in 1956 met Bullard King en Clan Line om British & Commenwealth Shipping te vormen.
In 1973 fuseerde het met South African Marine Corporation om International Liner Service te creëren, maar de opkomst van het vliegverkeer deed het vrachtvervoer snel afnemen.
de laatste post dienst naar Zuid-Afrika vertrok op 24 oktober 1977 uit Southampton en Internatinal Liner Service trok zich in 1082 terug uit de Britisch & Commonwealth dat in 1990 werd geliquideerd.
In de jaren vijftig en zestig bestond de vloot nog maar uit vijftien schepen, welke gemiddeld tweehonderd eersteklas passagiers vervoerden en vierhonderdvijftig in de toeristenklasse.


In december 1999 werd de naam Union Castle nieuw leven in geblazen voor een millenniumcruise; het P&O-schip Victoria werd gecharterd voor een zestig-daagse cruise rond Afrika en voor die gelegenheid werd de schoorsteen opnieuw geverfd.
De laatste overgebleven schepen werden gesloopt in het begin van de 21e eeuw, het voormalige Kenya Castle in 2001, het Transvaal Castle in 2003 en het Dunnottar Castle  in 2004. Als laatste, waarmee op de naam verleden tijd werd in 2005 de Windsor Castle.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten