zondag 7 november 2021

ROYAL ARTIC LINE. (GROENLAND)

 


VERVOER IN DE POOLZEE.







ROYAL ARTIC LINE.

De Royal Artic Line A/S (RAL) is een zeevaartbedrijf in Groenland. Hoofdkantoor is in Nuuk gevestigd.
De RAL werd in 1993 afgesplitst als een bedrijf dat losstaat van het Groenlandse KNI.
KNI A/S  is een handelsconglomeraat in Groenland en in de opvolger van de Koninklijke Groenlandse Handelsafdeling, die van 1774 tot 1908 de regering van Groenland zelf controleerde en van 1776 tot 1950 een monopolie op de Groenlandse handel bezat. De KNI werd in 1774 opgericht als een Deens/Noorse staatsonderneming die belast was met het beheer van de Deense nederzettingen en handel in Groenland.

De RAL heeft een monopolie op al het
zeevervoer van vracht van, naar en binnen Groenland.
Bouwmaterialen zijn goed voor het kwart van de scheepvaart naar Groenland, vis maakt ongeveer de helft uit van de scheepvaart vanuit Groenland, dranken gebotteld, voornamelijk water en bier,  in Nuuk zijn goed voor de meeste verzendingen in Groenland.

De RAL exploiteert vrachtroutes tussen de Groenlandse nederzettingen en tussen Nuuk en Aalborg in Denemarken en beheert 13 havens in Groenland en de Groenlandse basishaven in Aalborg, die als bron dient voor alle Europese scheepvaart naar het eiland.
Het zeeverkeer uit de Verenigde Staten gaat naar Reykjavik aan boord van Elmskip rederijschepen, vanwaar het aan boord van de RAL naar Groenland wordt vervoerd.

Royal Artic Lineetrafik exploiteert de vloot van het bedrijf, die momenteel bestaat uit tien schepen, zes containerschepen en vier "nederzettingsschepen", en er zijn nog vijf in de aanbouw.
De drie grootste schepen, de Naja Artica, de Nuka Artica, beide 782 TEU en de Mary Artica van 588 TEU worden voornamelijk gebruikt voor de Aalborg route.

De Irena Artica van 424 TEU, de Arina Artica van 283 TEU en Pajuttaat worden gebruikt binnen Groenland en hebben apparatuur voor het lossen in steden zonder havens Al deze containerschepen zijn dubbelwandig en gebouwd met hoge vrijboorden en de hoogste ijswaarden: de Mary Artica is zelfs gecharterd voor Antarctische dienst.
De nederzetting schepen ANgaju Ittuk, Anguteq Ittuk, Aqqaluk Ittuk en Johanna Kristina zijn allemaal ouder en kleiner en worden gebruikt voor de bevoorrading van de kleinere havens.
Een van de nieuwere schepen wordt beschouwd als de Mary-klasse  en zal een capaciteit hebben van 606 TEU. Van de vier andere hebben er twee een capaciteit van 108 TEU en twee van 360 TEU.







  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten