EEN REDERIJ MET MEER DAN
DUIZEND SCHEPEN.
FURNESS WITHY LINE.
Het bedrijf werd in 1891 in Hartlepool opgericht door Christopher Furness en Henry Withy. Dit werd bereikt door de samenvoeging van de Furness Line met stoomschepen met het bedrijf van Edward Withy & Co, ijzer en staal scheepsbouwers en reparateurs, van West Hartlepool, die werd opgericht door Edward Withy, Henry Withny's broer.
De overname in 1900 was een controlerend belang in Richardsons Westgarth & Company, een waterbouwkundig bedrijf.
Furness Withy begon met 18 schepen en in de daaropvolgende jaren bezat de rederij meer dan duizend schepen. Het kocht de Prine Line in 1916. In 1917 werd de Furness Shipbuilding Co Ltd opgericht, in Haverton Hill, River Tees, aanvankelijk voor de oorlogsproductie.
De familie Furness verkocht haar belangen in 1919 in het bedrijf, aan een consortium onder leiding van Frederick Lewis, een directeur van het bedrijf.
In 1919 kocht Furness Withy van de Canada Steamship Lines de Quebec Steam Ship Company, die lijndiensten uitvoerde tussen New York en Bermuda.
Furness Withy hernoemde deze lijn na de overname de Furness Bermuda Line en deze kreeg een eigen vlag.
In 1928 verwierf Furness de Red Cross Line.
In 1965 verwierf Withy de Royal mail Lines, voorheen de Royal Mail Steam Packet Company.
Ook in het zelfde jaar werd door de Britsh and Commonwealth Shipping, Furness Whity, P&O en de Ocean Stoonvaart Maatschappij de Overseas Containers Limited opgericht voor het exploiteren van containerrisatie.
In 1968 kocht Withy de Houlder Group, een bedrijf in offshore belangen en in 1970 kocht Furness Withy de Manchester Liners.
Furness Withy exploiteerde zowel tramp- als lijndiensten. De laatste omvatte transatlantische Royal mail en passagiersroutes, aanvangkelijk van West Hartlepool naar Boston en New York, en later van Liverpool naar St. John's, Newfoundland, Halifax, Nova Scotia en Boston.
De de route Liverpool - Boston werd onderhouden door de zusterschepen, RMS Newfoundland en RMS Nova Scotia. De eerste Newfoundland en Nova Scotia werden gebouwd in 1925 en 1926, maar werden gevorderd door de Britse marine in 1940 en 1941. beide gingen verloren door vijandelijke acties: Nova Scotia als troepenschip in 1942; Newfoundland als hospitaalschip in 1943.
Een tweede Newfoundland en Nova Scotia werden in 1947 gebouwd als vervanging en dienden tot 1962, toen Furness Withy ze verkocht aan Dominion Navigation Company.
Een derde Newfoundland en Nova Scotia werden gebouwd in 1964/65 en werden gecharterd door Shaw, Savill & Albion Line in 1973.
Het bedrijf werd in 1980 overgenomen door de Oriënt Overseas Container Line van Hong Kong. In 1990 werd het doorverkocht aan de huidige eigenaar, de Oetker Groep, eigenaar van Hamburg Sud Line.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten