zaterdag 20 november 2021

LAMPORT & HOLT LINE. (GB)

 


EEN REDERIJ OMGEVORMD TOT

     NAAMLOZE VENOOTSCHAP.


LAMPORT & HOLT LINE.


Lamport en Holt waren Britse handelaren en een rederij. Het werd opgericht als een maatschappij in 1845, en in 1911 omgevormd tot een naamloze vennootschap en stopte met handelen in 1991.

Het bedrijf had haar hoofdkantoor van 1845 tot 1975 in Liverpool.
De oprichters van Booth Line en Blue Funnel Line hadden familiebanden met de oorspronkelijke partners in Lamport en Holt en werkten voor hen voordat ze in de jaren 1860 hun eigen stoomvaartlijnen oprichten.

(Het ss. Tycho Brahe één van de eerste stoomschepen van Lamport & Holt.)

Lamport & Holt breidden hun vloot zeilschepen uit. Hun tweede schip was een grote bark van 677 ton de JUNIOR, die in Quebec  werd gebouwd. In 1850 had de rederij een vloot van tien schepen in de vaart.
In 1850 begon de rederij te inversteren in stoomschepen door minderheidsaandelen te kopen in schepen van een andere rederij in Liverpool, James Moss & Co.

Lamport en Holt was een onafhankelijk partnerschap tot 1911, toen het een naamloze vennootschap werd en de Royal Mail Steam Packet Company (RMSP) het overnam.
De RMSP stortte in als gevolg van de Royal Mail Case in 1931, maar werd in 1932 opnieuw opgericht als Royal Mail Lines.

                                                     (ss. Byron.)

Vesty Group kocht in 1944 Lamport & Holt en nam het op in zijn Blue Star Line als dochteronderneming in 1991.

Een groot deel van de geschiedenis dreven Lamport & Holt handel met de oostkust van Zuid-Amerika en voerden daar lijndiensten uit van en naar New York, Groot Brittannië en het vasteland van Europa. Van 1902 tot 1928 exploiteerde het bedrijf een belangrijke passagiersdienst over de oceaan en van 1932 tot 1939 exploiteerde het cruiseschepen. 


 Lamport & Holt vervoerde vracht voor de Britse regering in de Krimoorlog, de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog en de Falklandoorlog.
In elke Wereldoorlog exploiteerde het troepentransportschepen en verloor talrijke schepen en bemanning door vijandelijke acties.


Toen de rederij in 1860 stoomschepen begon te exploiteren namen ze lichtblauw als het blauw in de vlag van Argentinië, als hoofdkleur voor de schoorsteen, met een zwarte bovenkant en een witte band onder de zwarte band. In 1932 presenteerde de gemeenteraad van Liverpoool Lamport & Holt de kleuren van de stad en gaf toestemming aan de schepen van de rederij om de Liverpool Civic-vlag te voeren wanneer ze in de haven waren. Tegelijkertijd maakten Lamport & Holt het blauwe deel van de schoorsteen donkerder te maken om bij de burger kleuren te passen.
In 1936 werden de verhoudingen van de kleuren van de schoorsteen in zevenden gedeeld. De onderste 3/7 van de schoorsteen waren blauw, de bovenste 2/7 waren zwart en de middelste 2/7 waren wit.

LIVERPOOL, BRAZILIË AND RIVER PLATE  STEAM NAVIGATION CO. Ltd.

Op 18 december 1865 voegden Lamport & Holt een naamloze vennootschap toe, de Liverpool, Brazilië en River Plate Steam Navigation Company Ltd. om hun stoomschepen te bezitten.
Tot in 1860 bestond er een verbod uitgevaardigd door de Brazilliaanse- regering dat buitenlandse schepen geen kustvaart mochten uitoefenen.
De buitenlandse schepen mochten wel goederen importeren en Brazilliaanse goederen exporteren, maar geen Braziliaanse goederen tussen de havens van het land te vervoeren. In 1873 kwam aan deze regeling een einde.
Aanvankelijk was Lamport & Holt het enige buitenlandse bedrijf dat de nieuwe vrijheid van vervoer op zich nam en had het einde van het jaar 1860 een kustdienst tussen Rio de Janeiro en Rio Grande do Sul. In 1868 verkreeg de rederij het postcontract van de regering Brazilië, gevolgd door een contract met het Britse General Post Office. In 1872 richtte Brazilië een Companhia Nacional de Navegação a Vapor op, maar Lamport & Holt bleven er mee  concurreren voor de kusthandel.

In 1888 had de rederij Lamport & Holt een vloot van 50 schepen van in totaal 93.331 brt.
In de daarop volgende jaren liep het aantal schepen op en weer terug. en routes werden veranderd door de concurrentie van andere rederijen.
In 1911 werd Lamport & Holt omgezet van een maatschappij in een naamloze vennootschap. De Royal mail Steam Packet Company maakte hier gebruik van en nam Lamport & Holt over.
In beide Wereldoorlogen verloor de rederij schepen en personeel. In 1945 bezat de rederij nog maar negen schepen. Pas na 1952 werd de vloot weer uitgebreid met motorschepen.
Ook de opkomst van het containervervoer deed het beleid van de rederij veranderen en nam de rederij aandeel in andere rederijen.

In 1990 nam de Oetker Group Furness, Withy over, waartoe ook Lamport & Holt was gaan behoren, wat het einde van de rederij Lamport & Holt betekende.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten