zaterdag 4 september 2021

ZIM SHIPPING. (ISRAËL)

 


                 VOOR DE OPBOUW VAN 

                      DE JOODSE STAAT.


ZIM SHIPPING.

ZIM Shipping officieel Zim Integrated Shipping Services Ltd, algemeen gewoon bekend als ZIM, heeft in het Hebreeuws de betekenis "maritieme vloot".
ZIM is een openbare Israëlische internationale vrachtrederij met het hoofdkantoor in Haifa, en een bijkantoor in Norfolk, Virginia USA.

ZIM werd op 7 juni 1945 opgericht als de ZIM Palesine Navigation Compagny Ltd, door het Joods agentschap, de Israël League en de Histadrut ( Algemene Federatie van Arbeiders in het land van Israël).

(ss.'Kedma'.)

Het eerste schip werd gekocht in samenwerking met Harris Dixon, Londen, in 1947. het schip werd opgeknapt, omgedoopt tot ss. 'Kedma', en voer in de zomer van 1947 naar de toekomstige staat Israël.
De staat Israël werd opgericht in 1948, het bedrijf werd omgedoopt tot ZIM Israël Navigation Company Ltd.
Tijdens de eerste jaren was het de belangrijkste taak het vervoeren van honderdduizenden immigranten naar de opkomende staat. Velen van de deze emigranten hadden de vernietigingskampen van het Duitse Nazi regime overleefd en de latere vervolgingen in de Sovjet Unie.

(ss. 'Negba'.)

Sommige schepen die vóór de oprichting van de staat Israël voor clandestiene immigratie waren gebruikt, werden door de autoriteiten van het Britse mandaat in beslag genomen en voegden zich later bij de vloot van het bedrijf. Het bedrijf bleef meer schepen kopen, waaronder de ss. 'Negba', ss. 'Artza' en de ss. 'Galila'. 

Tijdens de Palestijnse oorlog van 1947 tot 1949 was het bedrijf de enige maritieme verbinding met de staat Israël en leverde voedsel, vracht en militair materieel.

(ss. 'Jeruzalem'.)

In 1953 werd een deel van het geld van de herstelovereenkomst tussen Israël en Duitsland bestemd voor de aankoop van nieuwe schepen. De ss. 'Bergensfjord', omgedoopt tot Jeruzalem, voer de eerste route Israël - New York. Een ander schip dat met het geld werd gekocht was de ss.  'Etzel'. De ss. 'Dolphin IV' verworven in 1956, werd omgedoopt tot ss. 'Zion'.

                                                (ss. 'Shalom'.)

In de jaren vijftig en zestig concentreerde ZIM zich op passagiersvervoer en cruises, naast een constante uitbreiding van haar vrachtvervoer.
Het passagiersvervoer was gebruikelijk in die jaren voor de opkomst van goedkoop luchtvervoer. De cruises waren op de Middellandse Zee en een vaste route op de Verenigde Staten. Sommige van haar schepen voeren in de winter periode in het Caribisch gebied. In 1964 werd de oceaanstomer ss. 'Shalom' voltooid, die een mislukking bleek te zijn en het einde van het tijdperk van de passagiersvaart betekende voor ZIM.

In 1957 werd ZIM door de regering van Ghana uitgenodigd om te helpen bij het opzetten en beheren van een nationale rederij.
Black Star Line werd opgericht met een deelname van 40% door ZIM en exploiteerde voornamelijk vrachtdiensten vanuit West-Afrika.
Een soortgelijke joint venture, de Burma Five Star Line, werd in 1959 opgericht met de Birmese regering.



In de jaren zestig begon ZIM zich te concentreren op vrachtschepen en verkreeg verschillende speciale schepen, waaronder koelschepen en olietankers. De rederij vervoerde ruwe olie van Iran naar Israël en olieproducten van Israël naar Europa.

In de jaren zeventig breidde de rederij zich uit in de containervaart. ZIM bestelde zes van dergelijke schepen  en maakt dit geleidelijk aan tot haar hoofdactiviteit.
Ondanks de stilte in de zeevaart in de jaren tachtig liet de rederij 15 schepen bouwen in Duitsland.
Op dat moment was het eigendom van ZIM verdeeld tussen de Israëlische regering en Israël Corporation.

In 2004 kocht de Israël Corporation 49% van de aandelen van ZIM die in het bezit waren van de Israëlische regering, en werd daarmee de enige eigenaar van het bedrijf. De nieuwe officiële naam na de privatisering werd ZIM Integrated Shipping Services.

De rederij had in 2018 een omzet van 3,2 miljard $. Containers meer dan 547.000 TEU's van verschillende types. In totaal een vloot van 70 schepen, waarvan 13 geheel of gedeeltelijk eigendom, 180 aanloop havens over heel de wereld, 70 lijnen en diensten en 4200 medewerkers.
Hoofdkantoren in Haifa (Israël), Norfolk, Virginia (VS), Hamburg (Duitsland) en Hong Kong. 170 agentschappen in meer dan 100 landen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten