EEN JONGE REDERIJ IN HET
VERVOER VAN CONTAINERS.
HANJIN SHIPPING.
Hanjin Shipping was een Zuid-Koreaanse rederij gespecialiseerd in het vervoer van containers, dat weer een onderdeel was van de Hanjin Group en werd opgericht op 16 mei 1977.
Het bedrijf had haar hoofdkantoor in Seoel.
Hanjin Shipping exploiteerde zo'n 60 lijn- en tramperdiensten over de hele wereld en vervoerde jaarlijks meer dan 100 miljoen ton vracht.
De vloot bestond uit veel containerschepen, bulk- en LNG-tankers.
De rederij had eigen dochterondernemingen die zich toelegden op zeetransport en terminalexploitatie en had verschillende vestigingen in verschillende landen.
De rederij was de grootste containerlijn van Zuid-Korea en een van 's werelds top tien containervervoerders in termen van capaciteit.
In april 2016 verzocht de rederij bij haar schuldeisers om schuldsanering om formele insolventieprocedure te vermijden.
Het bedrijf was door de enorme concurrentie in het werelds container vervoer in de schulden geraakt. Op 31 augustus 2016 diende de rederij een surseance van betaling in bij de centrale districtsrechtbank van Seoel en verzocht de rechtbank haar tegoeden te bevriezen, nadat ze de vorige dag de steun van haar banken had verloren.
Nadat de curatele van de rederij bekend was gemaakt, namen schuldeisers activa in beslag en ondervonden haar schepen toegangsproblemen in havens over de hele wereld omdat dienstverleners niet werden geïnformeerd of en hoe zij zouden worden betaald om de schepen te laden of te lossen.
OP 2 september 2016 diende de rederij, bij de Amerikaanse faillissementsrechtbank in Newark, New Jersey, documenten in die haar schepen in staat zouden stellen aan te meren zonder dat de schepen, lading op uitrusting door schuldeisers in beslag worden genomen.
Kort na de surseance van betaling voorspelden experts dat de rederij waarschijnlijk zou worden geliquideerd. In de daarop volgende maanden sloot de rederij wereldwijd al haar kantoren, werknemers werden ontslagen en resterende activa werden verkocht.
Het faillissement van de rederij werd mede veroorzaakt door overcapaciteit in de containerschipindustrie.
Hanjin Shipping was het grootste faillissement in de containertransportindustrie en veroorzaakte wereldwijd verstoringen van de toeleveringsketen en de scheepvaart doordat schepen vastzaten in havens, wachtend op contante betalingen.
In februari 2017 kocht SM Line, een nieuwe opgerichte rederij door Samra Midas (SM) Group, vijf schepen die voorheen eigendom waren van Hanjin Line. In maart verwierf SM Line twee terminals van Hanjin Shipping in Korea, in de steden Gwangyang en Incheon.
In augustus 2017 meldde een Zuid-Koreaanse curator die was aangesteld om de liquidatie van Hanjin Shipping te beheren, dat slechts 220 miljoen USD had opgehaald uit de verkoop van Hanjin's activa. Dit bedrag was slechts 2% van de gehele schuld van 10,5 miljard dollar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten