zondag 12 september 2021

RICKMERS LINE. (DUITSLAND)

 


HET BEGON MET EEN VISKOTTER

 NA DE TWEEDE WERELDOORLOG.




RICKMERS LINE.


Al meer dan 185 jaar is de familie Rickmers actief aks ondernemer in de scheepvaart en andere industrieën. Elk van deze generaties had specifieke uitdagingen te overwinnen en hun eigen successen te vieren. Hun geschiedenis werd gevormd door de ervaring van drie oorlogen en een groot aantal internationale, politieke en economische omwentelingen en het voortdurend opnieuw te moeten beginnen.
De grondlegger van  het bedrijf, Rickmer Clasen Rickmers, werd in 1807 geboren op het Noordzee-eiland Helgoland. Hij opende in 1834 een scheepsbouwwerkplaats in Bremerhaven aan de beneden-Weser.  Dit kleine bedrijf groeide uit tot de scheepswerf van Rickmers en later tot een scheepvaart- en handelsbedrijf met wereldwijde activiteiten.

In 1848 lanceerde Rickmers de brik 'Bassermann', een schip dat voor eigen rekening op zijn werf werd gebouwd. Hiermee werd de basis gelegd voor zijn rederij, die hij uitbreidde door op zijn wefvf andere schepen voor eigen rekening te bouwen.
In 1859 richtte R.C. Rickmers in Bremerhaven officieel de rederij Rickmers Rhederei op.
De rederij was georiënteerd op het Verre Oosten en zodoende was rijst van groot belang als retour lading op de routes van Oost-Azië naar Europa en werd in de jaren 1870 het meest gewaardeerde goed op de transporten. On zijn distributie in Europa te verzekeren, nam R.C. Rickmers een aandeel in het in Bremen-gebaseerde maalbedrijf Inchon & Co.
In 1878 kort na de volledige overname, veranderede de naam van de molen van Inchon en Rickmers in Rickmers Reismühlen, waarmee de grootste rijstverwerkende fabriek van Duitsland.


In 1889 voegden, Andreas, Peter en Willy Rickmers, de bedrijven van hun vader samen tot Rickmers Reismuühlen, Rhederei und Schiffbau AG, met een hoofdkantoor in Bremen. Scheepswerf Rickmers in Geestemünde werd een dochteronderneming van de naamloze vennootschap (AG).
In hetzelfde jaar werd 'Helene Rickmers', het eerste stoomschip van de Rickmers Rhederei gebouwd met een stalen romp en een stoommachine. 


                                  (ss. 'Helene Rickmers'.)

In 1895 werd de vloot uitgebreid met vijf nieuwe vrachtstomers en werd een lijndienst geopend naar Oost-Azië.
Onder de valg van Rickmers voeren nu regelmatig schepen van Bremerhaven en Hamburg naar Japan via Antwerepen, Shanghai en Hong Kong.
Deze dienst werd al snel opgericht onder de naam Rickmers Linie.



In1899 opende Rickmers samen met de detailhandelaar Melchers & Co de eerste Duitse dienst op de bovenloop van de Yangtze rivier.
Hoewel dit gebied van de bovenloop van deze rivier als economisch voordelig werd beschouwd, was het ook een moeilijk gebied voor de scheepvaart, aangezien de rivier niet alleen ondiep was, maar ook een sterke stroming met veel stroomversnellingen.


In 1912 besloot de hoofdbestuurder van de firma Paul Rickmers het hoofdkantoor te verhuizen van Bremerhaven naar Hamburg. Verder werd de naam Rickmers Reism"hlen Rhederei und Schiffbau AG veranderd in Rickmans Rhederei und Schiffbau AG. 
Zo werd de nieuwe oriëntatie van het bedrijf ook vertegenwoordigd in de nieuwe naam.

(ms. 'Etha Rickmers'.)

Het eerste schip dat na het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1948 te water werd gelaten, was een visserskotter de 'Etha Rickmers'. Boeu van grotere schepen in Duitsland was in die tijd verboden volgens de Overeenkomst van Postdam.
Rickmers eerste naoorlogse schip werd gekocht in Engeland. het duurde tot 1955 voordat de rederij eindelijk haar dienst naar China en het verre Oosten kon hervatten.
In 1958 reisde Rickmers zelf naar China, waar hij als eerste scheepvaartbestuurder uit de westerse wereld werd ontvangen door premier Zhou Enlai. Vanaf dat moment bouwde hij contacten op met tal van zakenpartners in de Volksrepubliek China.

                                       (ms. 'Mai Rickmers')

Op 29 oktober 1979 bereikte de 'Mai Rickmers'als eerste da haven van Hamburg met een lading containers voor huis-aan-huisvervoer vanuit China.
Dit markeerde een nieuw tijdperk in de transportlogistiek voor de Volksrepubliek China.

In 2004 werden de bedrijven en participaties rond Rickmers Reederei, Rickmers Line en Atlantic geïntegreerd als een ondernemingsgroep onder de paraplu van Rickmers Holding AG.

Tussen 2010 en 2011 nam de rederij acht containerschepen in ontvangst van 13.100 TEU, de grootste schepen in de vloot. In 2013 werd  een westwaartse rond de wereld dienst  in het leven geroepen, die gebieden met economische groei in Azië en Zuid-Amerika en vervolgens Noord-Amerika met elkaar verbindt. De eerder in 2006 opgerichte westwaartse dienst Amerika-Azië maakte deel uit van deze nieuwe dienst.



In 2015 werd de Asian Sprit Steamship Company opgericht als de nieuwe scheepvaart-spin-off van de familie Betram R.C. Rickers. De missie was om de beste vloot van schepen in de sector van het kleine feeder-type te bouwen en te leveren.


Tien jaar na de wereldwijde financiële crisis van 2007 en gevolg door een enorme scheepvaartcrisis gedurende bijna een decennium, ondergingen Rickmers Holding AG en haar dochterondernemingen een financiële herstructurering.

(ms. 'Bertram Rickmers'.)

In 2019 werden de eerste twee van een programma van acht Eco 16-contanerschepen geleverd door de Mawei werf in China. Het Eco 16-containerschip staat voor een nieuw ontwerpconcept waarin alle eisen van bevrachters zijn verwerkt met de voorhoede van ecologische en economische aspecten voor toekomstbestendige tonnage.
Een nieuw rompontwerp en moderne motortechnologie leiden tot een uitstekende ladingopname en een lager brandstofverbruik, wat de klanten een concurrentievoordeel geeft. 

De Rickmers Line heeft een samenwerkingsovereenkomst met de Swire Shipping een Chinees conglomeraat.









In Hamburg bij de Sankt Pauli - Landungsbrücken ligt de 19e eeuwse driemaster Rickmer Rickers als museumschip afgemeerd.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten