zondag 5 september 2021

CHINA OCEAN SHIPPING COMPANY LTD. COSCO. (CHINA)

 

EEN STAATSMAATSCHAPPIJ BEKEND

    ONDER DE AFKORTING COSCO.



COSCO.


De China Ocean Shipping (Group) Company Ltd beter bekend onder de afkorting COSCO is een Chinees multinational.
COSCO bestaat uit verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in de scheepvaart en de scheepsbouw. Het bedrijf is eigendom van de Volksrepubliek China.

COSCO Shipping Lines Company Ltd, de oude naam was COSCO Container Lines Co. Ltd, van de China Ocean
Shipping Company, is een rederij van containerschepen met het hoofdkantoor in Shanghai.
In 2016 werd de naam gewijzigd in COSCO Shipping Lines Co. Ltd. De aandelen van de rederij zijn in handen van de COSCO Shipping Holdings Co. Ltd.
Eind 2017 bestond de vloot van de rederij uit 360 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 1,8 miljoen TEU, met een netwerk dat bestaat uit 355 routes, waarvan 225 internationaal, 44 routes langs de Chinese lust en 86 routes op de grote Chinese rivieren. De schepen doen 267 havens aan in 85 landen.

Het bedrijf maakt deel uit van een OCEAN Alliance met CMA CGM, Evergreen Line en Oriënt Container Line (OOCL)


In 2015 zou het bedrijf beursgenoteerd worden, maar dat werd op 10 augustus van dat jaar opgeschort. De twee grootste Chinese staatsrederijen besloten een fusie aan de gaan. In de lijnvaart staan COSCO Container Lines en China Shipping Container Lines (CSCL) op de zesde en zevende plaats van grootste containerreders. Samen komen ze op de vierde plaats, waarbij ze groter worden dan HAPAG-Lloyd en Evergreen Line.
Met een vloot capaciteit van 1,55 miljoen TEU blijft de nieuwe combinatie wel iets kleiner dan de Franse containerreder CMA CGM met een container capaciteit van 1,8 miljoen TEU. Een fusie kan leiden tot een wijziging van de samenstelling van de grote container-allianties. COSCO is lid van de CKYHE, een alliantie van de K-Line, Yang Ming Line, Hanjin Shipping en de Evergreen Line, terwijl de CSCL samen met CMA CGM en United Arab Shipping Company (UASC), de Ocean Three (O3) een alliantie vormt.  
Op 1 maart 2016 werd de fusie van de twee rederijen een feit.

Op 9 juli 2017 deed COSCO Shipping Holdings een bod van 6,3 miljard US$ op alle aandelen van Orient Overseas (International) Limited (OOIL).
OOIL is de eigenaar van de containerrederij OOCL met een wereldwijd marktaandeel van 2,7%. Na de overname werd COSCO Shipping Holdings de derde containertransporteur over zee van de wereld, na Maersk en Mediterranean Shipping Company.
Na de overname kreeg COSCO een vloot van 400 schepen en een capaciteit van 3 miljoen TEU. OP 24 juli 2018 werd de overname afgerond.
Beide rederijen mogen nu in een hand zijn, maar op de wereldmarkt blijven de twee separaat opereren.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten