woensdag 15 september 2021

WALLENIUS LINES / WALLENIUS WILHELMSEN. (ZWEDEN - NOORWEGEN)

 

   GESPECIALISEERD IN HET 

      VERVOER VAN AUTO'S.



WALLENIUS LINIE.

De Wallenius Line werd in 1934 opgericht door Olof Wallenius.
Olof Wallenius werd geboren in 1902 en zijn eerste bedrijf was een groothandel in lege vaten, dat in 1922 werd opgericht.
Hij werd ook agent voor Karlshamms Oljefabriker en breidde zijn bedrijf uit met de handel en vervoer van sojaolie in vaten per vrachtwagen. Hij realiseerde zich dat de meest efficiënte manier van deze handel over water was, en kocht daarom in 1934 zijn eerste schip, een kustvaarder, en richtte hij een rederij op, Rederi AB Soya, vernoemd naar de lading.

(mt. 'Soya I.)

Het schip vernoemd naar haar lading de mt. 'Soya' had een capaciteit van 125 ton.
De nieuwe rederij vestigde haar kantoor in Stockholm.
Al spoedig bleek dat door het vervoer van verschillende plantaardige en minerale oliën in het kust- en Baltische verkeer, dat er meerdere schepen nodig waren, die tussen 1935 en 1940 werden aangeschaft en in de vaart genomen met de namen 'Soya' twee t/m zeven. Zo ontstond de zo later genaamde "Groene vloot".
In 1936 werd het hoofdkantoor verhuisd naar een groter pand.
In 1939 richtte het bedrijf een eigen oliedepot met grote tanks onder de naam Cisterna AB in Lidingö, net buiten Stockholm.

Na de Tweede Wereldoorlog en de uitbreiding van de vloot met de roll-on/roll-off schepen kregen de schepen een rode scheepshuid. Hiermee begon de "rode vloot".




WIL. WILHELMSEN LINE.

In 1861 werd het bedrijf opgericht door Morten Wilhelm Wilhelmsen in de stad Tunsberg, Noorwegen. Het eerste schip was de bark 'Mathilde'. Gedurende twee decennia nam de vloot toe met een gemiddelde van één schip per jaar en in 1886 was Wilhelmsen de grootste reder van Tunsberg.

(ss. 'Talabot'.)

In 1886 trad de oudste zoon Halfdan toe tot het bedrijf en deze speelde een belangrijke rol in de overstap van zeilschepen naar het eerste stoomschip van het bedrijf. In 1887 verwierf het bedrijf het 1.800 ton wegende vrachtschip 'Talabot'. Het bleek een winstgevende investering en de letter  'T' werd synoniem met de naamgevingstraditie van het bedrijf voor haar schepen, Tirranna, Toscana, Tai Shan, tot namen uit de Chinese en Japanse geschiedenis. In 1890 legde Halfdan  de basis van de kernactiviteit van het bedrijf lijnvaart. In 1911 werd de Noorse Afrika en Australië lijn (NAAL) opgericht.

Een keerpunt was de uitbreiding van de vloot met roll-on/roll-off schepen en de overname in 1995 van de Norwegian America Line (NAL). Het huidige hoofdkantoor ligt in Lysaker in Noorwegen.
De schepen van de rederij hebben een groene scheepshuid.

WALLENIUS WILHELMSEN.


Wallenius Wilhelmsen Logistics is een particuliere Noorse - Zweedse rederij, opgericht in 1999 en mede eigenaar van de twee rederijen Wallenius Lines en Wilh. Wilhelmsen.
De hoofdkantoren zijn gevestigd in Oslo en Stockholm.

Het bedrijf heeft een scala aan logistieke diensten en is een van ´s werelds grootste roll/on-roll/off bedrijven voor auto´s, zware machines (mijnbouw, constructie, landbouwapparatuur, jachten, treinen, krachtcentrales etc.)



De scheepvaart groep exploiteert momenteel een vloot van meer dan 120 schepen wereldwijd.
De rederij werkt heden aan een schip dat grotendeels zal worden voortgestuwd door wind, met de naam 'Oceanbird'.





De mens zeilt al duizenden jaren over de wateren van de wereld. De introductie van de stoommachine en later van de dieselmotoren betekende snellere overtochten over de oceanen, maar de uitstoot van de rookgassen gingen ten koste van het milieu.

Het zeilende vrachtschip 'Oceanbird' zal 90% minder uitstoot achterlaten de huidige schepen, wat aantoont dat de maritieme industrie voor grote verandering kan zorgen en dat emissieloos varen in de toekomst mogelijk is. het ontwerp zal 2021 gereed zijn voor bestellingen en het sterven is het schip in 2024 in de vaart te brengen.
Het schip, 200 meter lang en 40 meter breed,  zou 7.000 auto's kunnen vervoeren bij een oversteek van de Atlantische Oceaan in 12 dagen. De vijf 80 meter hoge vleugelzeilen moeten voor de voorwaartse voortstuwing zorgen. Het zou tevens het hoogste zeilschip ooit gebouwd zijn met een hoogte van 105 boven de waterlijn.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten