zondag 19 september 2021

KAWASAKI LINE / K-LINE (JAPAN)

 

        EEN ENKELE LETTER "K"

VOOR EEN ENORM GROOT BEDRIJF. 




K-line.

Kawasaki Kisen Kaisha Ltd, in het Japans Kawasaki Kisen Kabushiki-gaisha is een japans transportbedrijf, dat gebrandmerkt is aks "K" Line.
het bedrijf bezit een vloot die bestaat uit drogeladingschepen, zoals
bulkcarriers, containerschepen, vloeibaar aardgastankers, ro-ro schepen en in diverse landen containerterminals.
Het is de veertiende grootste containertransport- en rederij ter wereld.


K-line vindt haar oorsprong in Kawasaki Heavy Industries Ltd, dat zelf werd geboren in 1878, toen de oprichter en ondernemer Kawasaki Shõzõ de Kawasaki Tsukiji Shipyard oprichtte in Tokyo, Japan, die achttien jaar later, in 1896, werd opgericht als de Kawasaki Dockyard Co. Ltd.

De scheepvaart activiteiten werden ontwikkeld toen Kojiro Matsukata, president van Kawasaki Dockyard Ltd. de voorloper van Kawasaki heavy Industries, besloot scheepvaartdiensten te ontwikkelen om de Kawasaki Dockyard zaken te laten doen en de nationale industriële en handelsbelangen van Japan te dienen.

Om dit te doen, plaatste hij Kawasaki Kisen, Kawasaki Zosen en Kousai Kisen onder gezamenlijk beheer om een sterkere vloot van 40 tot 50 schepen te bouwen die de Atlantische Oceaan, Noord- en Zuid-Amerika en de Middellandse Zee en de Baltische Zee te bedienen. In 1921 werd de gezamenlijke naam 'K Line' aangenomen, gebaseerd op de initiaal van de drie bedrijven. Volgens Lloyd's bereikte de nieuw opgerichte "K" - line in 1926 de dertiende plaats in de wereldranglijst, achter haar landgenoten NYK (9e).

(Kawasaki shipyard te Kobe.)

Tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog had Kawasaki Kisen 56 schepen verloren en slechts 12 overleefden het oorlogsgeweld.
Tijdens de herstelperiode na de oorlog gedurende de jaren 1945 - 1961 keerde de K-line gestaag terug na het bouwen en exploiteren van schepen, en herstelde de operationele bases over de hele wereld.


Tussen 1962 en 1967 werd een fusie aangegaan met Ino Kisen en werd K-line  opnieuw gekapitaliseerd en controleerde het een vloot van 104 schepen, waarvan er 55 ook eigendom waren van K-line. de fusie gaf K-line een solide basis om dynamisch de toekomst in te gaan, zowel als een van 's werelds grootste rederijen in termen van vlootomvang en als een uitgebalanceerde geïntegreerde organisatie.

                                                 (ms. 'Europa'.)

Na 1971 vond er er een uitbreiding van de vloot plaats met zeventig Car carriers.
In 2003 werd KESS-K Line Europa Short Sea in juli in Duitsland ingehuldigd, voor het vervoer van nieuwe auto's tussen Europese, Scandinavische, Baltische en Mediterrane havens te vervoeren. Het bedrijf had hierbij 11 roll-on/roll-off schepen in beheer.
In 2007 werd het K Line Offshore AS opgericht in Noorwegen om offshore ondersteunende diensten te verlenen aan olie- en gasvelden.


In 2017 kondigden K Line, Nippon Yusen (NYK) en Mitsui OSK lines aan dat ze zouden fuseren en gezamenlijk hun wereldwijde containervervoersdiensten zouden gaan exploiteren als Ocean Network Express (ONE), om beter te kunnen concurreren met andere wereldwijde containerrederijen. 
De schepen kregen dezelfde kleur als de letters van het logo.



                "K" LINE GAAT 'KITESURFEN'MET EEN BULKCARRIER.

"K" Line gaat een van zijn grootste bulkschepen uitrusten met een kite om met de wind in de zeilen het brandstofverbruik van het schip te verminderen. Als alles meezit, kan  zo'n kite de CO2-uitstoot omlaag trekken met meer dan 20%, volgens de Japanse scheepvaartgigant.



"K" Line kiest voor een 'Seawing' die ontwikkeld is door Airseas. Dat is een spin-off van vliegtuigbouwer Airbus. Het automatische kitesysteem komt op de voorplecht van het schip. Wanneer de wind met voldoende kracht uit de goede richting komt, kan het systeem op de brug bekrachtigd worden met een druk op de knop en gelanceerd en uitgevouwen worden.

Het systeem houdt tevens in real time weers- en zee omstandigheden bij en stuurt zichzelf in functie daarvan bij een optimaal rendement te halen en een maximale veiligheid te garanderen volgens de reder. Volgens "K" Line kan het systeem er in belangrijke mate toe bijdragen dat de ecologische voetafdruk van het schip verminderd. Een bulkcarrier zou zijn CO2-uitstoot op jaarbasis met zo'n 5.200 ton kunnen terugbrengen.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten