dinsdag 28 september 2021

MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY. (ZWITSERLAND)


      EEN REDERIJ GEVESTIGD 

     IN EEN LAND ZONDER ZEE.


MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY.

De Mediterranean Shipping Company S.A.  meer bekend onder de afkorting MSC is een internationale rederij gespecialiseerd in containertransport. 
Het van oorsprong Italiaanse bedrijf is gevestigd in Zwitserland.

MSC is in 1970 ontstaan als bedrijf van kapitein Gianluigi Aponte met een schip waarmee werd gehandeld tussen Afrika en Sorrento. Het bedrijf is niet beursgenoteerd. MSC is het op een na grootste bedrijf op het gebied van containertransport over water, enkel voorafgegaan door APM-Maersk.

De rederij heeft 490 schepen in dienst die een capaciteit hebben van 3,1 miljoen TEU in totaal. Het bedrijf heeft een netwerk van 155 kantoren wereldwijd. De containergroep maakt deel uit van de MSC Group, die verder actief is in de cruisevaart en logistiek waaronder containerterminals.

In 2014 sloot het bedrijf met de Deense APM-Maersk een 10 jarige overeenkomst voor samenwerking waarbij zij gebruik gaan maken van elkaar schepen. De samenwerking bekend onder de naam 2M moet leiden tot een betere benutting van de capaciteit en aanzienlijk lagere kosten.

De MSC vloot bestaat uit honderden schepen al dan niet in eigendom. Alle namen van de schepen door de rederij uitgebaat beginnen met MSC, gevolgd door een vrouwen naam in geval van eigen schepen, uitgezonderd MSC Don Giovanni en MSC Diego.
In geval van gecharterde schepen zijn het geen vrouwen namen.
In de jaren 2016 en 2017 nam de MSC zes nieuwe schepen in gebruik, elk met een capaciteit van 19.437 TEU.

ENKELE NOEMESWAARDIGE SCHEPEN.

MSC BEATRICE.


De MSC Beatrice is een van grootste containerschepen van de wereld. het schip heeft een capaciteit van ongeveer 14.000 containers
Het schip met een lengte van 366 meter en een breedte van 52 meter, heeft een hoogte van 67 meter.  Het schip heeft een tonnenmaat van 151.559 ton en een diepgang van 15 meter. Dienstsnelheid 24 knopen.
Het schip werd gebouwd op de Samsung Heavy Industries werf in Zuid-Korea. Het schip heeft een bunker capaciteit van 13 miljoen liter brandstof en verstookt op volle zee 262.000 liter per dag.
De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De schroef met een diameter van 9 meter weegt 92 ton. Kosten voor de bouw ruim 120 miljoen dollar.

MSC OSCAR, ZOE, OLIVER EN MAYA.

                        ( Met de klok mee de MSC Osacar, Zoe, Maya en de Oliver.)

De vier boven genoemde schepen zijn zusterschepen. De MSC Oscar was in 2015 het grootste containerschip ter wereld met een capaciteit van 19.224 TEU.
Het schip werd gebouwd bij de Deawoo Shipbuilding Marine Enginering in Zuid-Korea.
het schip met een lengte van 395 meter, een breedte van 59 meter en een diepgang van 15 meter heeft een tonnenmaat van 197.362 ton.

MSC Zoe werd in 2015 bij de zelfde werf als de Oscar opgeleverd. Het schip werd in Hamburg gedoopt en vaart onder Panamese vlag. met een lengte van 395,5 meter, een breedte van 59 meter en een diepgang van 15 meter heeft het schip een tonnenmaat van 193.000 ton en 193.00 TEU.
De MSC Zoe kreeg vooral in Nederland bekendheid door het verlies van 297 containers ten noorden van het Waddeneiland Ameland. Een deel van de containers spoeleden aan op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog.

De MSC Oliver werd op de zelfde werf als de overige schepen te watergelaten in maart 2015. Het schip werd gedoopt in de haven van Busan. Het schip met een lengte van 395 meter, een breedte van 59 meter, en een diepgang van 15 meter heeft een tonnenmaat van 193.000 ton en 19.224 TEU.

De MSC Maya werd ook op de zelfde werf in 2015 te water gelaten. het schip werd gedoopt in Hamburg. Het schip met een lengte van 395 meter, een breedte van 59 meter en een diepgang van 16 meter heeft een tonnenmaat van 192.237 ton en 19.224 TEU.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten