GEBRUIK MAKEN VAN DE WIND
VOOR VOORTSTUWING.
FLETTNER ROTORSCHIP.
Het rotorschip is een schip dat, in plaats van door zeilen, werd voortbewogen door de stuwende druk die door de wind wordt uitgeoefend op snel ronddraaiende cilinders.
De uitvinding is van de Duitse ingenieur Anton Flettner (1885-1961), die gebruik maakte van het Magnuseeffect.
Hierbij doet een luchtstroom die gericht wordt op een draaiende cilinder, een kracht ontstaan waarvan de richting loodrecht staat op die van de luchtstroom.
Aan de ene kant van de cilinder ontstaat een overdruk door snelheidsvermindering, aan de andere kant een onderdruk door snelheidsvermeerdering.
Op de hele cilinder werkt dan een kracht, die een hoek van 90 graden maakt met de windrichting.
Bijgestaan door Albert Betz en Ludwig Prandtl ontwierp Jacob Ackeret met Flettner een groot experimenteel schip. Dit werd in oktober 1924 op de Germania Werf afgeleverd onder de naam Buckau. Het was een aangepaste schoener met op dek twee cilinders (of rotoren) met een diameter van 3 meter en een hoogte van 16 meter.
Zij werden aangedreven door een elektrisch systeem van 50 pk. De cilnders konden zowel rechtsom als linksom draaien en het geheel was goedkoop door het geringe vermogen benodigd om de cilinders te doen draaien.
De Buckau maakte in februari 1925 haar eerste proefvaart, over de Noordzee van Gdansk naar Schotland.
Men constateerde dat de rotoren bij stormweer prima functioneerden en dat het schip een koers van 20 tot 30 graden "aan de wind" kon vasthouden. Was het schip met originele schoenertuigage uitgerust dan kon het maar 45 garden aan de wind zeilen.
Op 31 maart vertrok de Buckau onder de naam Baden Baden, naar New York via Zuid Amerika en arriveerde op 9 mei in New York.
In 1926 werden op de 'Barbara' (rechts) drie cilinders geplaatst.
Dit schip heeft enige jaren zo gevaren, maar helaas heeft het systeem op de duur niet voldaan.
In 1931 verging het schip in en Caraïbische storm. De rotors waren toen reeds verwijderd.
Flettner richtte zijn kennis aan ander projecten en ontwierp de eerste Flettner-helikopter
In 2010 kwam het E-Schip I in de vaart. (links)
Het is een RORO-vrachtschip van de Duitse windmolenproducent Enercon, dat voornamelijk onderdelen van windturbines vervoert.
Opmerkelijk op het schip zijn de vier geplaatste rotorzeilen die het schip aandrijven dank zij het Magnuseffect.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten