woensdag 1 februari 2017

CHANG-K'OU MA-YANG-TZU. WAT IS DAT?

EEN JONK TYPE

GENOEMD NAAR DE STAD

MAYANG IN CHINA.







Dit is een Chinees jonktype, genoemd naar de stad Mayang, gelegen in de provincie Hunan, aan een van de zijrivieren van de Yüankiang.

Het chang-k'ou-type is het prototype van een aantal varianten geweest, bijzonder geschikt voor het bevaren van de stroomversnellingen van de Yüankiang, en sedert eeuwen praktisch onveranderd gebleven.
Deze jonken zijn zwaargebouwde, logge platbodemschepen voor het vrachtvervoer over lange afstand.
het vlak is geheel recht, maar loopt in het voorschip op in een bijna even brede heve (een plaats waar de boden naar boven buigt). In het achterschip loopt het vlak ook in een heve omhoog tot aan de bovenkant van de hut, terwijl de breedte ervan vergroot.
Het boord valt vrij sterk open en is in de langsrichting door twee zware berghouten versterkt.



De romp is door middel van waterdichte dwarsschotten in 13 compartimenten verdeeld, waaronder twee cofferdams (een waterdichte ruimte).
Boven het boord liggen vijf dwarsbalken over dek. Dit dek is geheel vlak en bestaat uit luiken van het ruim. Even voorbij het middenschip is het boord tweemaal verhoogd.
Van boord tot boord worden halfronde bamboematten gelegd, die de hut afdekken.
De tuigage bestaat uit twee masten, getuigd met een loggerzeil uit katoen. De voorste mast staat achter de eerste dwarsbalk, de tweede mast staat juist voor de hut. Vaak wordt nog gebruik gemaakt van een kleine mast geplaatst op de achtersteven achter de hut.
Onder de heve van het achterschip zit het typisch balansroer van de Boven-Yangtze schepen. Bij stil weer wordt de ma-yang-tzu ook geroeid.
In stroomversnellingen wordt nog een lange stuurriem op de kop gebruikt.
De gemiddelde afmetingen van dit schip zijn: lengte 91 voet; breedte 18,5 voet; holte 7 voet.
Er bestaat nog een groter type met een lengte van 110 voet met de naam Shou-k'ou ma-yang-tzu, zoals op de hierboven geplaatste afbeelding. Door de opkomst van de staalbouw-gemotoriseerd watervervoer zijn ook deze schepen langzaam van het rivierbeeld verdwenen



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen