S.S. MITRA.
10 SEPTEMBER 1977 T/M 19 FEBRUARI 1978.
( Ingang van de Arabische Golf.)
Voor het binnen varen van de Arabische Golf om te gaan laden werd er eerst brandstof gebunkerd voor de kust van Oman. Deze brandstof werd in kleine tankers aangevoerd en overgepompt in het schip.
Het laden in de Arabische Golf voor de kust van Saudi Arabië gebeurde langszij een sea-terminal. Dit is een enorm groot complex aan steigers gebouwd in de zee waaraan de VLCC tankers aanmeren om te kunnen laden. De ruwe olie wordt via een pijpleiding vanaf de kust naar de terminal gepompt.
Na het laden ging onze reis via Singapore om vers voedsel, post en onderdelen aan boord te verkrijgen verder naar de westkust van de Verenigde Staten.
Eenmaal weer aangekomen voor de kust bij Los Angeles was het wachten op het lichterschip het m.s. Dosina. Intussen werden door een supply-boot de fenders gebracht die tussen de beide schepen kwamen te liggen tijdens het langszij gaan bij elkaar voor het overpompen van de lading.
Het lichteren van de VLCC's werd hier voor de westkust gedaan door het m.s.Dosina een tanker van de Nederlandse Shell vloot. Het schip had hiervoor een speciale vergunning van het gouvernement en de US- coastgard.
Het m.s. Dosina, een tanker met een laadvermogen van 70.500 BRT werd in 1966 opgeleverd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij onder de roepletters PJKK. Varend onder de vlag van de Nederlandse Antillen deed het schip dienst tot 1981.
Het dek van het m.s. Dosina steekt nog hooguit boven het dek van de geladen Mitra waarop de slangen voor het overpompen van de lading gereed hangen.
Twee gezusters naast elkaar. Het dek van de Dosina komt langzaam op gelijke hoogte te liggen met de dek van de Mitra bij het overpompen van de lading. Tijdens deze 'ship to ship' operatie bleef een scheepje van de coastguard ( op de achtergrond ) alles scherp in de gaten houden voor eventuele olie vervuiling van het kustwater.
( Het achterschip opbouw van het m.s. Dosina.)
Langzaam zakt de Dosina tot de gewenste diepgang en nadert ook het einde van een dag van lading overpompen.
Tijdens deze operatie was er geen verbinding met de wal voor de opvarenden en moesten we het doen met de post die van boord ging.
Ik zelf gaf aan een van de mensen van de wal een brief mee geadresseerd aan oude vrienden van mijn ouders die naar de VS waren geëmigreerd en in Orange vlak bij Los Angeles woonden. Terwijl we voor de kust lagen kreeg ik antwoord op mijn brief met een uitnodiging, dat als ik te Los Angeles met verlof zou gaan ik welkom was bij hun om te verblijven.
( De scheepsbel van de Mitra op het voorschip.)
Na het lichteren van onze lading te Los Angelos keerden we weer terug naar de Arabische Golf voor de volgende lading.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten