S.S. META.
21 NOVEMBER 1975 T/M 26 APRIL 1976.
Het was tijdens het lossen van de lading te Europoort Rotterdam een enorme drukte van bezoekers aan boord..
Zij die aan boord bleven kregen bezoek van familie en zij die nieuw aan boord kwamen werden door familie weggebracht. Met de beste wensen voor de komende feestdagen vertrokken we binnen 24 uur uit Europoort om via de Kaap de Goede Hoop weer naar de Arabische Golf te gaan om te laden.
Gelukkig had de kok goed ingeslagen voor de Kerstdagen.
De Nederlandse chef kok en zijn rechterhand de Spaanse kok hadden goed hun best gedaan om voor het Kerstdiner een zeer goede hap op tafel te zetten. We vierden de Kerst samen met de Spaanse bemanning.
( Wat nog meer soep? Dan maar aanlengen met water!)
Ook de jaar wisseling van 1975 naar 1976 werd gezamenlijk in de officieren bar-rooksalon gevierd.
Het werk aan boord ging door in de dagelijkse gang van het wachtlopen en het plegen van onderhoud. Als is er op een turbineschip minder onderhoud aan de installatie te doen dan bij een motorschip. Ook dat je de installatie kon controleren en bedienen vanuit een gesloten airconditioning controlekamer was wennen, maar de gebruikelijke ronde door de machinekamer langs de werktuigen bleef zoals het altijd was.
Ook al de elektrisch gedreven werktuigen waren vanuit de controlekamer te bedienen maar ook lokaal bij de werktuigen zelf. Maar het blindelings overschakelen van pompen werd na controle van de afsluiters vaak ter plaatse gedaan.
( De bulb zichtbaar in het heldere water.)
Zo vervolgden we onze weg door de Atlantische Oceaan naar Kaap de Goede Hoop.
Zo namen we deze reis ook afscheid van onze gezagvoerder die met pensioen ging. Er was een terugblik op zijn vaartijd (zover we er achter konden komen) in een soort dichtvorm op papier gezet en tijdens de afscheid receptie werd dit door de fraai uitgedoste vierde stuurman achter een nog fraaiere microfoon voor gedragen.
De gezagvoerder kreeg het geheel in een klein boekvorm aangeboden en bedankte een ieder voor zijn inzet en samenwerking tijdens zijn dienstperiode aan boord het schip. Daar moest op gedronken worden.
Het werk aan boord ging door in de dagelijkse gang van het wachtlopen en het plegen van onderhoud. Als is er op een turbineschip minder onderhoud aan de installatie te doen dan bij een motorschip. Ook dat je de installatie kon controleren en bedienen vanuit een gesloten airconditioning controlekamer was wennen, maar de gebruikelijke ronde door de machinekamer langs de werktuigen bleef zoals het altijd was.
Ook al de elektrisch gedreven werktuigen waren vanuit de controlekamer te bedienen maar ook lokaal bij de werktuigen zelf. Maar het blindelings overschakelen van pompen werd na controle van de afsluiters vaak ter plaatse gedaan.
( De bulb zichtbaar in het heldere water.)
Zo vervolgden we onze weg door de Atlantische Oceaan naar Kaap de Goede Hoop.
Zo namen we deze reis ook afscheid van onze gezagvoerder die met pensioen ging. Er was een terugblik op zijn vaartijd (zover we er achter konden komen) in een soort dichtvorm op papier gezet en tijdens de afscheid receptie werd dit door de fraai uitgedoste vierde stuurman achter een nog fraaiere microfoon voor gedragen.
De gezagvoerder kreeg het geheel in een klein boekvorm aangeboden en bedankte een ieder voor zijn inzet en samenwerking tijdens zijn dienstperiode aan boord het schip. Daar moest op gedronken worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten