dinsdag 14 januari 2014

KARA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-B)

S.S. KARA.

7 JULI 1976 T/M 23 NOVEMBER 1976.

Na het lossen van de lading te Swansea kregen we orders om bij de raffinaderij te Elesmere Port te gaan laden voor Hamble.
Om deze raffinaderij te bereiken moesten eerst een gedeelte van de rivier de Mersey opvaren om dan via de sluizen bij Eastham verder onze route te vervolgen door het Manchester Ship Canal.


MANCHESTER SHIP CANAL.

Het Manchester Ship Canal heeft een lengte van 60 kilometer en is de verbinding via de Mersey rivier via de Eastham Docks met de stad Manchester.  Het kanaal bijgenaamd 'Big Ditch' (Grote Gracht) werd op 21 mei 1894 geopend. Er werd door 17.000 arbeiders 54 miljoen m³ grond uitgegraven eer het gereed was.
De reden tot de bouw was de stad Manchester open te stellen voor de zeeschepen waardoor het minder afhankelijk zou zijn van de haven van Liverpool en een economische opbloei van de stad te verkrijgen.


( De rode lijn op het kaartje is het Manchester Ship Canal.)

Vanaf Eastham loopt het kanaal parallel  aan de rivier de Mersey die daar vandaan zo goed als niet meer bevaarbaar is voor grote schepen. Over het kanaal ligt het Barton Swing Aquaduct, dat het Bridgewater Canal over het Manchester Ship Canal voert via een brugbak die 90 graden kan worden weggedraaid om de zeeschepen doorgang te verlenen. Bij diverse plaatsen waar de schepen in het kanaal konden lossen waren bassins aangelegd waar de schepen gekeerd konden worden om hun terugweg door het kanaal te kunnen beginnen.


( Veel ruimte is er beide zijden van het schip en de kanaal oever niet over.)


Bij de raffinadrij te Elesmere Port werd het schip als eerste gekeerd alvorens er gemeerd werd en er lading werd geladen. Dit werd uit veiligheid overwegingen gedaan, dat in geval van brand op de raffinaderij het schip weg kon varen naar open zee. Elesmere Port is een echte vieze Engelse industrie stad.  


Het schip vaart geladen door het kaneel terug naar de sluizen bij Eastham. De ophoging langs de oever van het kanaal is ontstaan door het uitgraven van het kanaal en is een paradijs voor de konijnen die er leven.
Aan boord werd niet gesproken over het Manchester Ship Canal, maar over het 'Shit Canal'. De reden hiervoor is dat het schip meer vaart door een dikke vieze brij dan door water. Vooral bij het achteruit slaan met de schroef kwamen er stinkende dampen naar boven borrelen en schuimde het water bruin.


Te Elesmere Port was er geladen voor de haven van Hamble. Hamble heeft een enorme jachthaven met zeiljachten en motorjachten. Het is een oud stadje in het zuiden van Engeland tegenover het eiland White.
Een stadje dat leeft van de rijken die hier hun jacht hebben liggen. Dus geen gebrek aan winkeltjes voor scheepsbenodigdheden, restaurants en pubs.


( Een oud kerkje met kerkhof in het centrum van Hamble.)

Deze reis naar Hamble maakten we verschillende keren dit contract. Tijdens onze tweede reis pikten we op zee een zeiljacht op dat motor pech had gekregen en niet op eigen kracht de jachthaven van Hamble kon bereiken op zeilkracht door de harde tegenwind. Zo werden we dan voor een borrel in de Boekaniers Pub uitgenodigd en werden er zo ook zo'n beetje stamgast met ons jacht de 'Kara' het grootste en duurste in de haven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten