dinsdag 7 januari 2014

META S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-C)

S.S. META.

21 NOVEMBER 1975 T/M 26 APRIL 1976.


Bij het ronden van Kaap de Goede Hoop kregen we weer een helikopter service bij Kaapstad. Post, proviand en onderdelen werden met het ladingnet netjes in de helikoptercirkel op het dek neergezet.


Zo snel mogelijk werd de haak van het net losgemaakt en kon men beginnen met het leeg maken van het net.


Om het gewicht te verdelen werd het geheel in meerdere netten geplaatst en zo kon er een tweede droping zijn van goederen.


Nadat de lading is afgegeven aan boord laat de helikopter zich langzaam terug zakken naar het achterschip.
Midden onder de helikopter de Tafelberg bij Kaapstad.


De brand preventie blijft operationeel totdat de gehele helikopter operatie achter de rug is. 


Een vaste gewoonte van de piloten was even een kijkje nemen op de brug van het schip.


Nadat al de bagage uit de netten is verwijderd keert de helikopter terug om de nieuwe gezagvoerder aan boord af te zetten. Van boord een zicht op het zuidelijkste land van werelddeel Afrika.


Het is niet de elegantste manier om aan boord te komen. Nadat de overdracht formulieren door de beide gezagvoerders zijn getekend gaat ook de met verlof gaande gezagvoerder op een zelfde manier van boord.


Nog een laatste groet aan het schip en de helikopter keert terug naar de helihaven bij Kaapstad.


Zo vervolgden we onze vaarroute naar Ras Tanura om te gaan laden voor Singapore.
Tijdens het lossen aan de boei was het weer zo slecht dat er geen verbinding met de wal werd gemaakt.
Het regende en regende bakken uit de tropische zwarte hemel.


Na het lossen te Singapore keerden we weer terug naar de Arabische Golf om te Ras al Khaimah te gaan laden. Het werd mijn laatste reis aan boord van de Meta en ging er met verlof.

Note: In deze tijd werd er zowel geladen als in ballast zoveel mogelijk met economische snelheid gevaren, wat wil zeggen een zo laag mogelijk brandstof verbruik per afgelegde zeemijl. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten