dinsdag 7 februari 2012

DE BARONG DANS. (Deel 2)

(vervolg van deel 1.)



( Er verschijnen drie kwaadaardige mannen die de Barong er van beschuldigen, een kind van één van hen de hebben gedood en willen nu wraak op hem nemen. Ze willen de Barong aanvallen maar de aap grijpt in en plaats dat ze de Barong doden snijdt de aap een van de mannen zijn neus af en ze vluchten.)



( Voor het begin van de volgende akte verschijnen er twee Legong danseressen, met een hoofdtooi vol heerlijk ruikende bloemen, die voor enige minuten een deel uit de Legong dans uitvoeren.)

Barong betekend, wild dier in de ruime zin van het woord. De balinezen zien hierin een beschermdier. De kop van de Barong lijkt op een leeuwenkop. De boma- of leeuwenkop boven de tempelpoort en vaak ook boven iedere erfpoort, is een beschermend symbool en stamt af van de Javaanse kala-kop.

De Barong wordt wel gezien als een 'beschermdier' uit de prehindoeïstische periode.



( De twee gebroeders, Punta en Wijil, verschijnen op het toneel. Ze zijn dieneren van Dewi Kunti. Ze vertellen het publiek het trieste bericht, dat op deze dag Sahadewa, een van de vijf Pandawa prinsen, aan de slechte Rangda geofferd wordt.)



( Dan horen ze een vreemd angstwekkend geluid, dat niet veel goeds voorspelt. De vreselijke heks verschijnt op het toneel. Nadat ze deze vreselijke verschijning hebben gezien vragen ze vol angst of de premier zo gauw mogelijk wil komen.)


De Barong is dus de vriend van de voorouders, een menselijke leeuw, de reïncarnatie van de god Vishu, als beschermgod van het leven.

De Barong figuur wordt in het spel door twee mannen gespeeld, alleen de voorste ziet wat er gebeurd, dus is een harmonische samenspel van belang.



( De premier komt op, praat met de twee broers en wachten samen op de komst van Dewi Kunti.)


(wordt vervolgt.)









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen