dinsdag 7 februari 2012

DE BARONG DANS VAN BALI. (Deel 1)



DE BARONG DANS VAN BALI. (1)








HET VERHAAL.


De koningin moeder Dewi Kunti heeft besloten om een van haar zonen; in dit geval Sahadewa, aan de Rangda te offeren........



                                                                   ( De Barong.)

Niemand weet wat het woord Barong betekend. Op Bali kent men verschillende typen van de Barong. De naam van de Barong hangt af van het masker dat de Barong draagt. Zo kent men de Barong Bangkal, Barong Macan, Barong Gajah, die respectievelijk het masker dragen van een zwijn, een tijger en een olifant. Maar voor de Balinees is de heiligste Barong de Barong Ket of Keket, die elke ochtend voor de toeristen speelt.


( De Barong komt op en danst.....)

Deze Barong heeft een masker aan, dat geen gelijkenis heeft met een levend dier. Deze Barong is zuiver mythologisch. Bij de Barong hoort altijd zijn tegenspeler de Rangda; ze zijn niet van elkaar te scheiden. De Barong vertegenwoordigd het 'Goede' en de Rangda het 'Kwaad'.
De Barong dans speelt de eeuwige strijd tussen Goed en Kwaad in de mens en de wereld. Om het voor een buitenstaander minder eentonig te maken heeft men in deze dans een verhaal ingelast. Dit verhaal is uit de Mahabharato genomen.


( .... op de voet gevolgd door zijn vriend de aap.)

Op Bali heeft elke dans een sociale en religieuze achtergrond. Hiervan is de Barong dans, een drama, een klassiek voorbeeld. De maskers en de kostuums zitten vol met symboliek. Dansen zijn op Java en Bali een exacte wetenschap. De techniek van de dansers is zeer precies in uitvoering en volgens strikte regels. Iedere danser beheerst de persoonlijke genuanceerde gebaren, passen en gezichtsbeweging.




( De aap.)




Er zijn verschillende gebaren en bewegingen welke elk hun eigen naam en betekenis hebben. De lokale toeschouwer weet wat deze betekenen. Zo kent men talrijke bewegingen met de voet of voeten, de manier hoe men de handen en de vingers beweegt, de manier hoe men een kledingstuk opneemt of verplaatst, hoe men gehurkt zit, het hoofd in een bepaalde stand stand houdt of met de heupen beweegt. Alles heeft zijn eigen betekenis.





                             ( De aap, die ook een komische rol heeft samen met de Barong.)

Maar de belangrijkste taal; is de taal van de ogen van de speler. Zo kan de ene oogopslag verdriet uitbeelden, de andere haat en wijd open gesperde ogen een ander doen afschrikken. Iedere danser houdt zich precies aan de traditie, alleen de komische grappenmakers zijn niet aan bepaalde voorschriften gebonden en improviseren op een kluchtige wijze, toe genoegen van het publiek.


Op Bali gaat geen feest voorbij of er vindt wel een uitvoering plaats. Of het nu een tempelfeest is, een bruiloft, een doden verbranding of het openen van een winkel. De gastheer zorgt ervoor dat de gasten zich niet zullen vervelen.


                                                                    (vervolg deel 2.)

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten