donderdag 9 februari 2012

BATIK. (Deel 2)

(Vervolg deel 1.)

Een houten cap (stempel).

Motieven hebben een speciale betekenis. Bij de 'paran rusak' loopt de balk diagonaal met verstrengelde S-vormen. Dit motief werd oorspronkelijk gedragen door de vorsten uit Centraal-Java, Solo en Yokyakarta.
Voor de hofkleding werd ook bij voorkeur de kleurencombinatie gebruikt met indigo, wit en sojabruin. Sojabruin wordt gemaakt uit de bast van een palmboom. De kleur rood die gebruikt wordt uit boomwortels. De verdere gebruikte kleuren zijn geel, groen en zwart.



In het ontwerp van de motieven is met de loop der tijd veel veranderd. Oorspronkelijk werd dit beïnvloed door het hindoeisme met symbolen als de mytische vogel Garuda, lotusbloemen en de levensboom,


De komst van de islam deed vele motieven veranderen in meer geometrische- en bloemenfiguren. Men kent natuurlijk ook vrij ontwerpen, waardoor fraaie kunstwerken kunnen ontstaan.


De Chinezen brachten motieven als draken, bloemen en de phoenix mee uit hun cultuur.



Er is nog een vorm van batikken die gebruikt wordt op Bli, lombok en een gedeelte van Oost-Java, de z.g.n. langi procedure. Hierbij wordt ook eerst het motief op de doek uitgetekend, waarna het met rijggaren wordt samengetrokken. De hierdoor ontstane lussen worden met raffia omwikkeld ( tegenwoordig met een kunststof soort). Wordt het doek nu in de verf gedompeld, dan blijven de omwikkelde lussen ongekleurd. Deze lussen kan men later weer apart verven.

Tegenwoordig kennen we ook batik uit Ghana in West-Afrika wat een sterk opkomende industrie is voor de mode wereld.




































































Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen