DE LAATSTE DAG EN DE REIS NAAR HUIS.
INDONESIË 2014.
DINSDAG - SELASA 8 JULI 2014.
Het regende de gehele nacht stevig door en het had de lucht boven de stad de volgende ochtend een beetje doen opklaren maar de file's waren er juist door toegenomen daar kruispunten onbegaanbaar waren door de zware regenval en de slechte afvoer van het overtollige regenwater.
Zo werd de laatste bagage ingepakt en genoten we van een lichte lunch bij een restaurantje vlak bij de flat.
Onze vlucht van Jakarta naar Amsterdam had een vertrek tijd van 00.55 9 juli. Dit betekende dat we om 21.00 uur op het vliegveld moeten zijn.
Vanuit de flat zagen we het verkeer de gehele dag al in een file staan en zodoende besloten we om het zekere voor het onzekere te nemen en ruim op tijd met een taxi naar het vliegveld te vertrekken. Om half vijf namen we afscheid van onze gastvrije vriend Hockey en vertrokken naar het vliegveld. Al met al duurde het al ruim 90 minuten eer we op de tolweg terecht kwamen en ook daar was het langzaam rijden of stilstaan.
Pas het laatste stuk de tol-snelweg naar het vliegveld konden we pas goed doorrijden. We waren uiteindelijk ruim op tijd op het vliegveld.
Daar we de tijd hadden eerst voor de inwendige mens gezorgd want het zou nog de nodige uren duren eer we wat te eten zouden krijgen.
Netjes op tijd onze bagage ingecheckt en onze instapkaarten in ontvangst genomen. De immigratie gepasseerd en toen was het wachten.
In de flat van Hockey was geen wifi meer en zodoende hadden we met de vrije wifi op het vliegveld genoeg tijd om onze e-mails te controleren en eventueel te beantwoorden.
Een maal in de vertrekhal kregen we de mededeling dat de vlucht GA0088 van Garuda met enige vertraging zou vertrekken. Hoeveel vertraging werd er niet bij vermeld. Uiteindelijk zou dit maar een 25 minuten zijn.
Aan het aantal mensen te merken dat in de vertrekhal was vermoede ik dat de vlucht niet geheel vol zou zijn.
We hadden zitplaatsen achterin het toestel gekregen en daar maakte ik maar gelijk een praatje met de purser. Ja de vlucht was maar voor de helft vol en met een knipoog vertelde hij dat hij ons zou waarschuwen nadat het signaal 'riemen vast' was uitgegaan, dat we naar een ander plaats konden verhuizen.
Zo hadden we ieder gedurende de gehele vlucht de beschikking over drie zitplaatsen en konden we na het weg klappen van de leuningen lekker gaan liggen slapen.
Zo werd de laatste bagage ingepakt en genoten we van een lichte lunch bij een restaurantje vlak bij de flat.
Onze vlucht van Jakarta naar Amsterdam had een vertrek tijd van 00.55 9 juli. Dit betekende dat we om 21.00 uur op het vliegveld moeten zijn.
Vanuit de flat zagen we het verkeer de gehele dag al in een file staan en zodoende besloten we om het zekere voor het onzekere te nemen en ruim op tijd met een taxi naar het vliegveld te vertrekken. Om half vijf namen we afscheid van onze gastvrije vriend Hockey en vertrokken naar het vliegveld. Al met al duurde het al ruim 90 minuten eer we op de tolweg terecht kwamen en ook daar was het langzaam rijden of stilstaan.
Pas het laatste stuk de tol-snelweg naar het vliegveld konden we pas goed doorrijden. We waren uiteindelijk ruim op tijd op het vliegveld.
Daar we de tijd hadden eerst voor de inwendige mens gezorgd want het zou nog de nodige uren duren eer we wat te eten zouden krijgen.
Netjes op tijd onze bagage ingecheckt en onze instapkaarten in ontvangst genomen. De immigratie gepasseerd en toen was het wachten.
In de flat van Hockey was geen wifi meer en zodoende hadden we met de vrije wifi op het vliegveld genoeg tijd om onze e-mails te controleren en eventueel te beantwoorden.
Een maal in de vertrekhal kregen we de mededeling dat de vlucht GA0088 van Garuda met enige vertraging zou vertrekken. Hoeveel vertraging werd er niet bij vermeld. Uiteindelijk zou dit maar een 25 minuten zijn.
Aan het aantal mensen te merken dat in de vertrekhal was vermoede ik dat de vlucht niet geheel vol zou zijn.
We hadden zitplaatsen achterin het toestel gekregen en daar maakte ik maar gelijk een praatje met de purser. Ja de vlucht was maar voor de helft vol en met een knipoog vertelde hij dat hij ons zou waarschuwen nadat het signaal 'riemen vast' was uitgegaan, dat we naar een ander plaats konden verhuizen.
Zo hadden we ieder gedurende de gehele vlucht de beschikking over drie zitplaatsen en konden we na het weg klappen van de leuningen lekker gaan liggen slapen.
WOENSDAG 9 JULI 2014.
Keurig op tijd landen we deze ochtend om 09.40 uur op Schiphol het vliegveld van Amsterdam. Het was buiten 14 graden C. en het regende behoorlijk.
Deze dag ging bij de NS het nieuwe systeem van reizen in met de OV-chipkaart en zodoende was het even een klein probleem hoe mijn OV kaart te gebruiken. We kregen hierbij hulp van een NS medewerker, maar deze vertelde alleen dat we niet moesten vergeten uit te checken. Zodoende vergat ik netjes in te checken te Schiphol en daar kwamen we met een controle achten net voor Den Bosch. De conducteur adviseerde me even snel naar boven te lopen en in te checken en zo een boete te voorkomen voor zwartrijden. Dus in Den Bosch even de sprint er in gezet en de reis verder voort gezet.
Tussen Den Bosch en Eindhoven maakte de trein twee keer een noodstop, daar baldadige jongelui aan de noodrem hadden getrokken. Al met al te Roermond aangekomen en een taxi naar huis genomen. Voor de ritprijs die we nu in Nederland moesten betalen konden we wel een hele dag in de taxi zitten in Indonesië.
Het was een thuiskomst in de gietende regen en frisse lucht. Met een blik op de tuin wist ik dat ik de komende dagen nog genoeg frisse lucht zou krijgen. Het gras van het gazon stond 12 centimeter hoog en het onkruid woekerde tussen de planten die prachtig in bloei stonden.
TERUGBLIK OP DEZE REIS.
Als eerste onze dank aan de familie in Siantar die ons zo gastvrij hebben ontvangen. Zo ook al de mensen die we er hebben leren kennen gedurende de bruiloft dank voor hun hartelijkheid. Ook de familie op het eiland Samosir. HORAS! Het was een mooie en drukke tijd die we er hebben doorgebracht.
De dames van Garuda die hielpen mijn bagage terug te krijgen bij aankomst te Medan , welke was achter gebleven in Jakarta tijdens het overstappen van de vlucht uit Amsterdam.
Ook Eddy in Medan voor het regelen van hotelovernachting en onze vliegreis papieren van Medan naar Jakarta. In Jakarta Hockey voor het gebruik van zijn appartement, de tijd die hij voor ons vrij maakte en het eten dat hij zo nodig wenste te betalen en al zijn vrienden die we hebben ontmoet en veel plezier mee hadden tijdens het eten in de avond.
Een ding is zeker: Medan en Jakarta zijn geen steden om lang te verblijven. Het is het enorm drukke chaotische verkeer en de enorme luchtvervuiling. De slechte conditie van riolen en regenwaterafvoer waardoor steeds de wegen blank komen te staan en het verkeer komt vast te zitten.
MEDISCH REISADVIES.
Bent u van plan om naar Sumatra te reizen neem dan eerst contact op met de afdeling tropische ziekten in uw ziekenhuis of met de GGD in uw woonplaats. Het bleek dat na onze informatie Sumatra en West-Java gebieden zijn waar de malaria weer de kop op steekt wat ook bekend is bij de WHO.
Verleden jaar op dokters recept deze anti-malaria medicatie bij de apotheek besteld en we schrokken van de hoge prijs. Ook de ziektekosten verzekering vergoedde deze onkosten niet. Het spreekwoord: "Beter te voorkomen dan te genezen", gaat dus niet op.
Ook dit jaar advies ingewonnen en weer werd geadviseerd deze medicatie te slikken van de dag van aankomst tot vijf dagen na thuiskomst. De hoge kosten ter sprake gebracht en een arts adviseerde ons deze medicatie ter plaatse aan te schaffen. Lokaal kost het dan nog vierde deel van de prijs hier in Nederland. De fabricage merken zijn het zelfde. Dus beter te voorkomen dan te genezen en even naar de lokale Apotheek Kimia Farma.
Note: Vlak na het afsluiten van dit reisverslag 'INDONESIË; SIANTAR, SAMOSIR EILAND EN JAKARTA 2014' ontving ik via DROPBOX nog een serie afbeeldingen, waaronder de ulos ceremonie op Samosir eiland. Ik zal deze alsnog een plaats geven in het artikel 'SAMOSIR EILAND OP NOORD-SUMATRA (DEEL 9B) en zal de eerder geschreven tekst wat aanpassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten