EEN LAND MET
1/3e KUSTLIJN,
MAAR EEN GROTE
ZEEVLOOT. (2)
ORP ISKRA II.
De Iskra II is een trainingsschip van de Poolse msrine.
Zij dankt haar naam aan haar voorgangster, die 50 jaar onder de Poolse vlag heeft gevaren.
De kiel van de Iskra II werd op 11 november 1981 gelegd op de scheepswerf Gdansk Shipyard. In 1982 werd het schip in gebruik genomen.
De Iskra II is een driemast barkentine met verschillende tuigage. een lengte van 49 meter, breedte 8 meter en diepgang van 3 meter.
Het schip heeft een stalen romp met een lengte van 42,71 meter en haar totale hoogte is 42,71 meter.
Naast de trainingen van cadetten neemt de ORP Iskra sinds 1987 veelvuldig deel aan tall ship races en wist daarbij al menig prijs in de wacht te slepen.
De afkorting staat vertaald uit het Pools voor; "Schip van de Poolse Republiek".
DAR MLODZIEZY (1981).
De Dar Mlodziezy is een Pools trainingsschip, ontworpen door de bekende scheepsarchitect Zygmunt Choren. Ze is de opvolgster van de Dar Pomorza.
De naam betekend 'Gift van de jeugd'.
het schip werd in november 1981 op de scheepswerf van Gdansk in Polen te water gelaten en op 4 juli 1982 in gebruik genomen.
Haar thuishaven is Gdynia.
De Dar Mlodziezy is een volschip met een stalen romp. Het schip heeft een bruto tonnage van 2.384,54 ton en een netto tonnage van 3,35,37 ton.
Ze heeft een lengte van 108,8 meter over alles en een romp lengte van 79,4 meter, een breedte van 12 meter en een diepgang van 6,3 meter. Haar totale hoogte is 62,1 meter. Buiten haar zeilen met een oppervlakte van 3.015 m² waarmee ze vol getuigd een snelheid kan lopen van 12 koppen, heeft ze als noodvoortstuwing twee Cegielski Sulzer Type 8 AL dieselmotoren van ieder 750 pk en is ze uitgerust met twee schroeven. Haar bemanning bestaat uit 40 vaste bemanningsleden en 136 cadetten.
Het schip maakte een reis om de wereld in 1987-1988 en herhaalde daarmee de reis van haar voorgangster in 1934-1935.
Het schip is een trouwe bezoekster van Sail evenementen, deelneemster aan bekende Regatta en Tall Ship Races.
De cadetten aan boord krijgen een éénjarige marineopleiding.
Om de kosten van het onderhoud van het schip te dekken worden er op het schip ook betaalde trainingen gegeven .
Haar zusterschepen zijn de MIR, de Druzhba, Pallada, Khersones en de Nadezhda.
De naam betekend 'Gift van de jeugd'.
het schip werd in november 1981 op de scheepswerf van Gdansk in Polen te water gelaten en op 4 juli 1982 in gebruik genomen.
Haar thuishaven is Gdynia.
De Dar Mlodziezy is een volschip met een stalen romp. Het schip heeft een bruto tonnage van 2.384,54 ton en een netto tonnage van 3,35,37 ton.
Ze heeft een lengte van 108,8 meter over alles en een romp lengte van 79,4 meter, een breedte van 12 meter en een diepgang van 6,3 meter. Haar totale hoogte is 62,1 meter. Buiten haar zeilen met een oppervlakte van 3.015 m² waarmee ze vol getuigd een snelheid kan lopen van 12 koppen, heeft ze als noodvoortstuwing twee Cegielski Sulzer Type 8 AL dieselmotoren van ieder 750 pk en is ze uitgerust met twee schroeven. Haar bemanning bestaat uit 40 vaste bemanningsleden en 136 cadetten.
Het schip maakte een reis om de wereld in 1987-1988 en herhaalde daarmee de reis van haar voorgangster in 1934-1935.
Het schip is een trouwe bezoekster van Sail evenementen, deelneemster aan bekende Regatta en Tall Ship Races.
De cadetten aan boord krijgen een éénjarige marineopleiding.
Om de kosten van het onderhoud van het schip te dekken worden er op het schip ook betaalde trainingen gegeven .
Haar zusterschepen zijn de MIR, de Druzhba, Pallada, Khersones en de Nadezhda.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten