donderdag 27 februari 2020

POOLSE ZEIL-OPLEIDINGSSCHEPEN. (DEEL 2)


      EEN LAND MET 

       1/3e KUSTLIJN,

    MAAR EEN GROTE

                                             ZEEVLOOT. (2) 


 ORP ISKRA II.



De Iskra II is een trainingsschip van de Poolse msrine.
Zij dankt haar naam aan haar voorgangster, die 50 jaar onder de Poolse vlag heeft gevaren.
De kiel van de Iskra II werd op 11 november 1981 gelegd op de scheepswerf Gdansk Shipyard. In 1982 werd het schip in gebruik genomen.
De Iskra II is een driemast barkentine met verschillende tuigage. een lengte van 49 meter, breedte 8 meter en diepgang van 3 meter.
Het schip heeft een stalen romp met een lengte van 42,71 meter en haar totale hoogte is 42,71 meter.



Naast de trainingen  van cadetten neemt de ORP Iskra sinds 1987 veelvuldig deel aan tall ship races en wist daarbij al menig prijs in de wacht te slepen.
De afkorting staat vertaald uit het Pools voor; 
"Schip van de Poolse Republiek".








DAR MLODZIEZY (1981).

De Dar Mlodziezy is een Pools trainingsschip, ontworpen door de bekende scheepsarchitect Zygmunt Choren. Ze is de opvolgster van de Dar Pomorza.
De naam betekend 'Gift van de jeugd'.
het schip werd in november 1981 op de scheepswerf van Gdansk in Polen te water gelaten en op 4 juli 1982 in gebruik genomen.
Haar thuishaven is Gdynia.

De Dar Mlodziezy is een volschip met een stalen romp. Het schip heeft een bruto tonnage van 2.384,54 ton en een netto tonnage van 3,35,37 ton.
Ze heeft een lengte van 108,8 meter over alles en een romp lengte van 79,4 meter, een breedte van 12 meter en een diepgang van 6,3 meter. Haar totale hoogte is 62,1 meter. Buiten haar zeilen met een oppervlakte van 3.015 m² waarmee ze vol getuigd een snelheid kan lopen van 12 koppen, heeft ze als noodvoortstuwing twee Cegielski Sulzer Type 8 AL dieselmotoren van ieder 750 pk en is ze uitgerust met twee schroeven. Haar bemanning bestaat uit 40 vaste bemanningsleden en 136 cadetten.


Het schip maakte een reis om de wereld in 1987-1988  en herhaalde daarmee de reis van haar voorgangster in 1934-1935.
Het schip is een trouwe bezoekster van Sail evenementen, deelneemster aan bekende Regatta en Tall Ship Races.

De cadetten aan boord krijgen een éénjarige marineopleiding.
Om de kosten van het onderhoud van het schip te dekken worden er op het schip ook betaalde trainingen gegeven .





Haar zusterschepen zijn de MIR, de Druzhba, Pallada, Khersones en de Nadezhda.











STS FRYDERYK CHOPIN (1992).

De Fryderyk Chopin is een van de jongste Poolse zeil-opleidingsschepen. Ze is ontworpen door de bekende scheepsarchitect Zygmunt Choren en vernoemd naar de beroemde Poolse componist Fryderyk Chopin.
Het schip werd gebouwd bij de Dora Shipyard te Gdansk, Polen en in 1992 te water gelaten en in de vaart genomen.
De thuishaven van het schip is Szczecin, Polen.
Na haar te water lating werd ze voor een jaar gecharterd door West Island College in Nova Scotia om hun Tall Ship-educatief uit te breiden.
Na dat jaar kwam in het beheer van de European School of Law and Administration, een particuliere universiteit in Polen.







Het schip heeft een stalen romp en twee masten, de romp heeft een lengte van 55 meter, een breedte van 8,5 meter en een diepgang van 13,1 meter. Ze is getuigd als een brig met een zeiloppervlak van 1200 m². Als noodvoortstuwing is het schip uitgerust met een 520 pk dieselmotor.
Buiten haar vaste bemanning is er accommodatie voor 50 koppen.







Op 20 oktober 2010 zond het schip een noodsignaal uit op een afstand van 100 mijl van de Scilly-eilanden. In slecht weer met zware zeeën verloor het schip beide masten.
Ze was op een cruise van drie en een halve maand van Nederland naar het Caribisch gebied met 47 opvarenden aan boord, waaronder 36 stagiairs van 14 jaar oud.
Ondanks dat er een motor aan boord was, besloot de gezagvoerder deze niet te gebruiken uit angst dat het buitenboord hangende tuigage in de scheepsschroef vast zou komen te zitten, met gevolgen van dien. Wonder boven wonder waren er geen slachtoffers gevallen.
De Mayday-oproep werd ontvangen door een kleine trawler de Nova Spero die de Fryderyk Chopin 100 mijl en drie dagen op sleeptouw nam en in de beschutte wateren van Falmouth Bay afleverde.


Sinds 2011 wordt het schip geëxploiteerd door 3Ocenas, een Poolse particuliere rederij.
Ze fungeert als het schip van The Bleu School, een zeiltrainingsproject van de stichting STS Fryderyk Chopin.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten