woensdag 5 februari 2020

RUSSISCHE ZEILOPLEIDINGSSCHEPEN. (DEEL 2)


OPLEIDINGSSCHEPEN VAN DE 

    RUSSISCHE MARINE EN 

           KOOPVAARDIJ. (2)



STS MIR.

De Mir, met een naam dat "Vrede" betekend is een volledig opgetuigd trainingsschip met las thuishaven Sint-Petersburg in Rusland. Het schip werd gebouwd in 1987 op de Lenin-scheepswerf in Gdansk in Polen.

Mir is het tweede grootste van zes zusterschepen ontworpen door de Poolse marine-architect Zygmunt Choren. Het schip heeft een tonnage van 2,385 ton, een lengte van 109,2 meter, breedte 13,9 meter, diepgang van 6,3 meter.
De hoofdmast is 52 meter hoog en ondersteunt samen met de andere masten een totaal zeiloppervlak van 2.771 m². Met een volle tuigage kan het schip een snelheid lopen van 19,4 knopen. Als  extra voortstuwing is het schip uitgerust met twee dieselmotoren 1.140 pk totaal.
Het schip heeft een vaste bemanning van 55 koppen en kan 140 cadetten huisvesten.










Na de val van de Sovjet-Unie vaart het schip onder de huidige Russische vlag.
Het schip is oorspronkelijk gebouwd als een cadet-trainingsschip, ontworpen voor het vervoeren van tussen de 70 en 144 cadetten. De maximum accommodatie aan boord is voor 199 personen. Naast haar oorspronkelijke rol voor de marine, biedt de Mir tegenwoordig ook zeilreizen, dagtochten en cruises tussen haven op commerciële basis.

De Mir heeft deelgenomen aan vele races, waaronder de jaarlijkse The Tall Ships Races, georganiseerd door Sail Training International, en heeft verschillende prijzen gewonnen.
In de Grand Regatta Columbus in 1992, ter ere van de ontdekking van Amreika door Chritopfer Columbus in 1492, kwam de Mir uit als absolute winnaar.
De Mir was regelmatig te gast bij Sail Amsterdam.\















PALLADA.

De Pallada is een Russisch schoolschip. Het schip een driemasterfregat heeft een lengte van 108,6 meter en wordt beschouwd als s'werelds snelste zeilschip, omdat het het wereldrecord van 18,7 knopen bezit in de grootste en meestal prestigieuze klasse A van de Training Sail International. Helaas is dit record nog steeds niet officieel erkent.









Het schip werd in 1989 op de scheepswerf van Gdansk te water gelaten en is een zusterschip van de Dar Mlodzeizy (1982), Druzhba (1987), Mir (1987), Khersones (1988) en de Nadeshda (1992).


Het schip is vernoemd naar een oorlogsschip, de fregat Pallada van de Russische marine uit de 18e eeuw, die op haar beurt naar de antieke godin Pallas genoemd werd.


De huidige eigenaar is de Universiteit voor techniek en visserij Vladivostok en kan 100 trainees huisvesten.
Het schip heeft een breedte van 14 meter en een diepgang van  6,6 meter. Buiten haar zeilen als voortstuwing heeft het schip een dieselhulpmotor. Haar totale masthoogte is 53,32 meter.











De Pallada arriveerde op 20 juli 2011 te Kodiak, Alaska. Kodiak was de eerste stop van een Noord-Pacifische tour inclusief Victoria, Seattle, Los Angeles, San Francisco en Honolulu.
De reis herdenkt de 270e verjaardag van de Russische kolonisatie van Alaska en de 50e verjaardag van de baanbrekende ruimtevlucht van Yuri Gagarin.






STS KHERSONES.










De Khersones werd in 1988 gebouwd op de Gdansk Shipyard in Polen in opdracht van de voormalige Sovjet-Unie. Het schip werd te water gelaten in maart 1989.
 Het schip is vernoemd naar de stad Chersonesus een oude archeologische vindplaats in de buurt van Sebastopol. Het schip was gebouwd voor de KMTI, Kerch Maritiem Technical Institute. 
In de voormalige Sovjet-Unie heerste de filosofie dat ontwikkeling van de persoonlijkheid van toekomstige kapiteins, officieren en ingenieurs minstens even belangrijk was als de de kennis van technologische snufjes  Tot de val van de Sovjet-Unie in 1991 voer het schip onder Sovjet vlag.
Om deze reden werden zij in weer en wind opgeleid tot verantwoordelijke zeelieden.


Na het uiteen vallen van de Sovjet-Unie werd het schip overgedragen aan Oekraïne en kreeg de romp de nu zo bekende donker rode kleur.
Het schip is heden een opleidingsschip van de admiraal Ushakov Maritime State University.

De Khersones is het vierde schip in een unieke rij van zes zusterschepen: de Dar Mlodziezy (Gdansk, Polen),  de Druzhba (Odessa, Oekraïne), de Mir (St-Petersburg, Rusland), de Pallada
(Vladivostok, Rusland) en de Nadezhda (Vladivostok, Rusland).
Al deze schepen zijn ontworpen door de welbekende ontwerpen Zygmunt Choren.


De Khersones heeft een stalen romp met een  bruto tonnage van 2284 ton, een lengte van 109.4 meter, breedte 14 meter, diepgang 6,5 meter. Het schip is getuigd als een driemastvolschip met een zeiloppervlakte van 2771 m² . Totale hoogte 49,5 meter. Ze is uitgerust met twee Sulzer motoren van 1.000 pk en loopt daarop een snelheid van 9 knopen
Haar thuishaven was Khersone in Oekraïne.

Na de inname van de Krim in 2014 door Rusland, kwam het schip weer in Russische handen, RosRybolovstvo, en werd ze weer onder Russische vlag geplaatst met als thuishaven Kerch bij Sebastopol. 

NADEZHDA.










(Vlag van de PRYC.)

De Nadezhda is een type schoener en eigendom van de 'Saint Petersburg River Yacht Club' een van de grootste yacht club's in Rusland en opgericht in 1860.
Tijdens het Russische Keizerrijk ontving de club in 1910, ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan een eervolle aanvulling op haar naam en werd dit de 'The Saint Petersburg River Yacht Club of His Majesty the Emperor of Russia'.




Nadazhda betekend 'Goede Hoop'.
Het schip werd gebouwd in 1990 op de scheepswerf "Stocznia in Gdanska" en vaart sinds 1992 onder de vlag van de Russische Federatie en heeft als thuishaven Vladivostok.
Het schip heeft een lengte van 109 meter en een hoogte van 49,5 meter.
Het schip heeft 51 vaste bemanningsleden en plaats voor 140 cadetten.
In 2003-2004 maakte het schip een reis om de wereld in navolging van haar voorgangster.





OORSPRONG VAN DE NAAM.


De naam van het schip komt van een zeilschip dat in 1803 door Rusland werd aangekocht. Dit schip was een driemaster, eigendom van een Britse koopman die het als slavenschip gebruikte onder de naam Leander. Het schip werd in 1799 te water gelaten



In 1801 werd het schip buitgemaakt door een Franse kaper, maar ze kwam weer snel in Britse handen.
Russische particulieren kochten het schip in 1802 voor de eerste Russische reis om de wereld (1803-1806) en gaven het schip de naam 'Nadezhda'. Ze maakte deze reis om de wereld onder het bevel van Ivan Kruzenshern. 
Het schip was een sloep, geen fregat en was nooit een oorlogsschip.
Na haar ontdekkingsreis diende ze als koopvaardijschip voor haar eigenaar, de Russisch-Amerikaanse Compagnie.
In 1808 raakte het schip in december vast in het ijs bij Denemarken, waardoor de romp werd samengedrukt en het schip ten onder ging.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten