donderdag 21 februari 2013

SHELL TANKERS B.V. SCHEPEN, NAMEN ETC. (DEEL 13)



DE T-KLASSE BULK CARRIER.

Als gevolg van de ontwikkelingen in de wereldenergie nam in de zeventiger jaren de belangstelling voor steenkolen als energie bron voor de toekomst sterk toe. Zo werd er besloten tot de aanschaf van enige bulk carriers.
In het begin werd een dezer schepen, de vroegere 'Stirling Bridge', aan de Nederlandse Shell vloot toegevoegd onder de naam 'Tagelus'.
Het schip vervoerde steenkolen vanuit Richard Bay in Zuid Afrika naar Europa met als loshavens Europoort Triëst en Venetië in Italië.
Het schip had negen laadruimen, ieder 21,6 meter lang. Een naar de scheepszijden oplopende dubbele bodem doet dienst als ballast tank, waarvan de twee achterste als brandstoftanks.
Elk laadruim was voorzien van twee hydraulisch opdrukbare luiken, welke met behulp van luchtlieren aangedreven staaldraad takels zijdelings worden weggerold. Was er geen retour lading, zoals ijzererts dan werd er ballastwater in de laadruimen gepompt om een goede diepgang te verkrijgen.


M.S. TAGELUS. (1972 / 1987)  Tonnage; 120.186 BRT. Roepsein; PHWH. Scheepswerf; Mitsubishi Heavy Ind. Japan. Lengte over alles 260,78 meter, breedte 40,6 meter en holte van 22,5 meter.
Het schip werd voortgedstuwd door een vijfbladige schroef, aangedreven door een 9 cilinder Sulzer motor type RND 90. Dienstsnelheid 15 zeemijl/uur bij een vermogen van 22.500 pk bij 116 omwentelingen per minuut.. Het maximale vermogen van de motor is 26.100 pk bij 122 omwentelingen per minuut.
( Dienstperiode 20-11-1985 t/m 07-04-1986.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten