Zoals eerder vermeld dragen de schepen van Shell Tankers namen van schelpen. Om diverse schepen in tonnage en type te onderscheiden werden ze met de zelfde begin letter in de naam aangeduid.
Zo kende de Nederlandse Shell vloot de A-, C-, D-, F-, K-, L-, M-, N-, O-, P-, S-, T-, V- Z-klasse in haar schepen.
Ik heb zelf op 39 verschillende van deze schepen dienst gedaan en op sommige zelfs meerdere keren.
In dit verslag geef ik u een overzicht met enige gegevens van deze schepen en hun afbeelding. Deze afbeeldingen zijn buiten die van mij zelf ook gekregen van collega's en van Dhr. Wim Wouters, redacteur van ons maandblad 'Tussen schip en ka.' Ik leverde zelf ook enig copy voor dit maandblad.
Van Dhr. Wouters ook de kop van dit artikel wat een gedeelte is van de voorpagina van het boek 'Shell van koninklijke afkomst.' wat hij heeft geschreven ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum van Shell tankers b.v. te Rotterdam.
In deze artikelen gaat het om schepen vanaf 1955 tot het einde van het bestaan van Shell Tankers b.v. eind 1998, waarna de schepen overgingen naar STASCO ( Shell UK )
De eerste na-oorlogse nieuwbouw tot vernieuwing en uitbreiding van de Shell vloot in de jaren 1955 - 1957 waren de tankers van de C- en K-klasse. Het waren dan ook de gouden jaren voor de Nederlandse scheepsbouw industrie. De C-klasse waren schepen met motor voortstuwing en de K-klasse schepen met een stoomturbine voortstuwing. Behalve de Kosmatella, Korenia en de Koratia welke een turbo-elektrische voortstuwing hadden. De opbouw van deze schepen, met een accommodatie en commandobrug op het middenschip en een accommodatie en machinekamer achteruit was hoekig en recht toe en recht aan.
Pas bij de bouw van de A-klasse kwam er een enorme verandering in de vorm van de opbouw welke meer gestroomlijnd was. Zo verdween zelfs in 1962 de accommodatie van het middenschip en kwam alles achteruit terecht.
( zie vervolg deel 2 A-klasse.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten