DE O-KLASSE TANKERS.
Beide schepen werden met een jaar verschil gebouwd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Opvallend is de het s.s. Ondina nog de traditionele opbouw op het middenschip heeft en het s.s.Onoba alles op het achterschip. Beide ontwerpen waren revolutionair voor die tijd. Opvallende waren de twee gescheiden schoorstenen op het achterschip van de Ondina. Beide schepen vervoerden ruwe aardolie.De schepen waren geregistreerd in s'Gravenhage en voerden de Nederlandse vlag.
Scheepsplan van de s.s. Ondina.
S.S. ONDINA. (1961 / 1986) Tonnage 53.291 BRT. Roepsein; PGNB. Scheepswerf; Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Voortstuwing; Stoomturbine installatie. Stoomproductie twee Foster Wheeler waterpijpketels. Werdruk 32 kg/cm².
( Dienstperiode 22-08-1968 t/m 16-03-1969.)
Doorsnede van het s.s.Ondina.
Het s.s.Onoba in de oude kleuren van de scheepshuid en de schoorsteen met het Shell logo.
S.S. ONOBA. ( 1962 / 1985) Tonnage; 53.444 BRT. Roepsein; PGNL. Scheepswerf; Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Voortstuwing; Stoomturbine installatie. Stoomproductie twee Foster Wheeler waterpijpketels. Werkdruk 32 kg/cm².
( Dienstperiode 27-02-1974 t/m 03-07-1974 ---- 28-03-1977 t/m 06-07-1977.)
Note; Tegen het schot van de middenschip accommodatie van het s.s.Ondina was een bronzen gedenkplaat aangebracht. Deze gedenkplaat werd op 8 november 1948 door ZKH prins Bernhard onthuld ter nagedachtenis aan de actie van het schip de m.s.Ondina (1) {1939 / 1959} gedurende de slag in de Java Zee waarbij het schip in 1942 een Japanse hulpkruiser tot zinken bracht.
Bij deze actie kwamen de gezagvoerder en de hoofdwerktuigkundige om het leven. Trouw werd deze gedenkplaat steeds weer netjes opgepoetst door de Chinese bemanning.
Binnen in de accommodatie hing een schilderij met de afbeelding van deze actie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten