DE M-KLASSE TANKERS.
Scheepsplan M-klasse tankers.
Door een bijna verdubbeling van de vraag naar aardolie werd tussen 1965 en 1970 besloten tot de bouw van grotere tankers, de VLCC's (Very Large Crudeoil Carriers.) genaamd. Schepen met een tonnage van rond de 210.000 ton, een lengte van 325 meter, een breedte van 47 meter en een diepte van 19 meter.
Op dat moment was het Suez kanaal door de voorgaande oorlog in het Midden-Oosten nog gesloten en moesten eerst al de scheepswrakken en oorlog materiaal er uit verwijderd worden eer het weer geschikt was voor de scheepvaart. Het was de bedoeling dat de nieuwe schepen dan leeg, in ballast, door het kanaal naar het Midden-Oosten konden varen om daar de laden en terug te varen om de Kaap de Goede Hoop naar Europa.
Ook werd er getracht via Straat Magelhaen rond Zuid-Amerika te varen, maar door het aan de grond lopen van het s.s.Metula werd daar later van af gezien. ( zie deel b.)
De meeste schepen van de M-klasse deden hooguit gemiddeld 12 jaar dienst. Het s.s.Marpessa slechts enkele maanden. ( zie deel b.)
Al de M-klasse tankers waren geregistreerd te Willemstad op CuraƧao en voerden de vlag van de Nederlandse Antillen.
S.S. MACOMA. ( 1968 / 1983) Tonnage; 209.995 BRT. Roepsein; PJLB. Scheepswerf; Ishikawajima Harima Heavy Ind. Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000 pk.
S.S. MARINULA. (1968 / 1982) Tonnage; 198.636 BRT. Roepsein; PJVE. Scheepswerf; Odense Staalskibvaerft. Voortstuwing; Stal-Laval stoomturbine 28.000 pk. (Ex Shell UK.)
S.S. MARPESSA. (1969 / 1969) Tonnage; 206.805 BRT. Roepsein; PJMO. Scheepswerf; Idhikawy H.H.J. Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000pk.
S.S. MARISA (1968 / 1977) Tonnage; 210.258 BRT. Roepsein; PJTO. Scheepswerf; Hitachi Zosen Heavy Ind. Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000 pk.
S.S. META. (1968 / 1982) Tonnage; 210.233 BRT. Roepsein; PJUK. Scheepswerf Hitachi Zosen Heavy Ind Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000 pk. ( Ex Shell UK.)
( Dienstperiode 21-11-1975 t/m 26-04-1976)
S.S. METULA. (1968 / 1976) Tonnage; 210.036 BRT. Roepsein; PJLM. Scheepswerf; Ishikawy H.H.J. Japan. Voorstuwing; I.H.I. stoomturbine 28.000 pk.
S.S. MITRA. (1969 / 1978) Tonnage; 199.043 BRT. Roepsein; PJUR. Scheepswerf; Odense Staalsskipvaerft. Noorwegen. Voortstuwing; stoomturbine 28.000 pk. ( Ex. Shell UK.)
( Dienstperiode 10-09-1977 t/m 19-02-1978)
S.S. MYTILUS. (1969 / 1981) Tonnage; 210.292 BRT. Roepsein; PJUU. Scheepswerf; Hitachi Zosen Heavy Ind. Japan. Voortstuwing; stoomturbine 28.000 pk.
Op dat moment was het Suez kanaal door de voorgaande oorlog in het Midden-Oosten nog gesloten en moesten eerst al de scheepswrakken en oorlog materiaal er uit verwijderd worden eer het weer geschikt was voor de scheepvaart. Het was de bedoeling dat de nieuwe schepen dan leeg, in ballast, door het kanaal naar het Midden-Oosten konden varen om daar de laden en terug te varen om de Kaap de Goede Hoop naar Europa.
Ook werd er getracht via Straat Magelhaen rond Zuid-Amerika te varen, maar door het aan de grond lopen van het s.s.Metula werd daar later van af gezien. ( zie deel b.)
De meeste schepen van de M-klasse deden hooguit gemiddeld 12 jaar dienst. Het s.s.Marpessa slechts enkele maanden. ( zie deel b.)
Al de M-klasse tankers waren geregistreerd te Willemstad op CuraƧao en voerden de vlag van de Nederlandse Antillen.
S.S. MACOMA. ( 1968 / 1983) Tonnage; 209.995 BRT. Roepsein; PJLB. Scheepswerf; Ishikawajima Harima Heavy Ind. Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000 pk.
S.S. MARINULA. (1968 / 1982) Tonnage; 198.636 BRT. Roepsein; PJVE. Scheepswerf; Odense Staalskibvaerft. Voortstuwing; Stal-Laval stoomturbine 28.000 pk. (Ex Shell UK.)
S.S. MARPESSA. (1969 / 1969) Tonnage; 206.805 BRT. Roepsein; PJMO. Scheepswerf; Idhikawy H.H.J. Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000pk.
S.S. MARISA (1968 / 1977) Tonnage; 210.258 BRT. Roepsein; PJTO. Scheepswerf; Hitachi Zosen Heavy Ind. Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000 pk.
S.S. META. (1968 / 1982) Tonnage; 210.233 BRT. Roepsein; PJUK. Scheepswerf Hitachi Zosen Heavy Ind Japan. Voortstuwing; Mitsubishi stoomturbine 28.000 pk. ( Ex Shell UK.)
( Dienstperiode 21-11-1975 t/m 26-04-1976)
S.S. METULA. (1968 / 1976) Tonnage; 210.036 BRT. Roepsein; PJLM. Scheepswerf; Ishikawy H.H.J. Japan. Voorstuwing; I.H.I. stoomturbine 28.000 pk.
S.S. MITRA. (1969 / 1978) Tonnage; 199.043 BRT. Roepsein; PJUR. Scheepswerf; Odense Staalsskipvaerft. Noorwegen. Voortstuwing; stoomturbine 28.000 pk. ( Ex. Shell UK.)
( Dienstperiode 10-09-1977 t/m 19-02-1978)
S.S. MYTILUS. (1969 / 1981) Tonnage; 210.292 BRT. Roepsein; PJUU. Scheepswerf; Hitachi Zosen Heavy Ind. Japan. Voortstuwing; stoomturbine 28.000 pk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten