M.S. TAGELUS BULK CARRIER.
Dat Shell een energie maatschappij is blijkt zonder meer, dat buiten ruwe aardolie, aardolieproducten, vloeibaar aardgas er ook steenkolen werden vervoerd.
Olie producten en LNG (Liquefied Natural Gas) worden in tankers vervoerd, wel geheel verschillend van inrichting en model. Steenkolen worden in bulk door bulk carriers vervoerd.
Als gevolg van de ontwikkelingen in de wereldenergie nam in de zeventiger jaren de belangstelling voor steenkolen als energie bron voor de toekomst sterk toe. Vooral bij opwekking van elektriciteit.
Zo werd besloten tot aanschaf van enige bulk carriers. In het begin van deze periode werd een dezer schepen, de vroegere 'Sterling Bridge', aan de Nederlandse Shell vloot toegevoegd onder naam 'Tagelus'.
Het schip vervoerde steenkolen vanuit Richard Bay in Zuid Afrika naar Europa met als loshavens Europoort Rotterdam, Mestre (Venetië) en Triëst.
De schelp waarnaar het schip is vernoemd.
De 'Tagelus' had een tonnage van 120.186 BRT. Het schip had negen laadruimen, ieder 21,6 meter lang. Een naar de scheepszijden oplopende dubbele bodem doet dienst als als ballastank, waarvan de twee achtersten als brandstoftanks.
Elk laadruim was voorzien van twee hydraulisch opdrukbare luiken, welke met behulp van luchtlieren aangedreven staaldraad takels zijdelings worden weggerold. Was er geen retour lading voor het schip dan werd er ballastwater in de laadruimen gepompt om een goede diepgang te verkrijgen.
Het schip werd gebouwd op de Mitsubischi Heavy Ind. scheepswerf in Japan. Het had een lengte over alles van 260,78 meter, een breedte van 40,6 meter en een holte van 22,5 meter.
Het schip werd voortgestuwd door een vijfbladige schroef, aangedreven door een 9 cilinder Sulzer motor type RND 90. Dienstsnelheid 15 zeemijl/uur bij een vermogen van 22.500 pk en 116 omwentelingen per minuut.Het maximale vermogen van de motor is 26.100 pk bij 122 omwentelingen per minuut.
Op de koppen van de hoofdmotor met links een van de twee uitlaatgassen turbines voor de verbrandingslucht in de cilinders en op de achtergrond drie dieselmotor generatoren.
De achterzijde van de hoofdmotor met de overkapte schroefas.
Een overzicht vanuit de top van de machinekamer op de koppen van de hoofmotor en de twee turbochargers.
Het schip was geregistreerd in s'Gravenhage en voer onder de Nederlandse vlag. Opvallend was, dat de schoorsteen geheel zwart was geschilderd zonder ook maar een Shell kenmerk. Dit was gedaan in verband met de toen heersende boycot van Zuid Afrika vanwege de apartheid politiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten