M.S. TAGELUS BULK CARRIER.
Na geladen te hebben te Richard Bay was het nog even genieten van een mooie zonsondergang, voordat we na het passeren van Kaap de Goede Hoop het slechte weer over ons heen kregen van de Atlantische Oceaan.
Het maken van een wandeling aan dek was er deze reis niet bij wilde je geen nat pak halen of de kans maken om overboord te slaan.
Het was een schrale troost dat we niet het enige schip waren in het slechte weer, maar onze tegenligger had de wind van achteren in.
Een dag voor aankomst te Mestre kregen we een zware sneeuwstorm over ons heen en hadden we zelfs de dekschijnwerpers aan.
Het lossen van de lading gebeurde niet door het schip zelf zoals ik gewend was aan boord van een tanker.
Eenmaal gemeerd aan de kade en nadat de luiken van de ruimen waren geopend werden er door een drijvende kraan speciale los eenheden op de randen van de ruimen geplaatst.
Deze los eenheden waren voorzien van een enorme grote grijper die de kolen weer via een trechterbak loste op een transportband.
De transportbanden waren aan het einde voorzien van een beweegbare slurf om de lading zo gelijkmatig mogelijk te verdelen over de ruimen van de duwbak die de lading verder zou vervoeren naar de centrale.
De stroom voorziening werd hiervoor door het schip geleverd. Tijdens deze langdurige los periode, daar het vaak wachten was op de volgende duwbak of dat er mankementen optraden aan het losmateriaal, werd er in de machinekamer onderhoud gepleegd aan de voortstuwing installatie.
Met behulp van de grijper werden er ook twee kleine bulldozers in het ruim neer gelaten om de lading steeds op een hoop te rijden zodat de grijper goed vol geschept zou worden.
Hoe meer lading er uit het ruim weg was hoe kleiner de bulldozers leken te worden. Nadat het ruim "leeg' is worden de laatste lading resten met een bezem bij elkaar geveegd en in de grijper gegooid die dan ook de bulldozers weer uit het ruim hijst..
Een overzicht van het lossen van de lading.
De enorme grijper vol met kolen. Het zijn geen stofwolken die je op de afbeelding ziet, maar een warmte damp door broei in de lading. Daarom is het van belang dat er tijdens de geladen reis steeds controle wordt uitgeoefend op de temperatuur van de lading om eventuele broei en daarop volgende brand voor te zijn.
Een gedeelte van de lading zou aan boord blijven en deze moesten we gaan lossen in Triëst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten