dinsdag 1 september 2015

SAIL AMSTERDAM 2015. DE SCHEPEN AAN DE JAVAKADE. (DEEL 2)

EEN WANDELING LANGS DE 

SCHEPEN VIA DE NOORDWAL,

DE VEEMKADE, DE JAVAKADE 

EN DE SUMATRAKADE.

DE SCHEPEN AAN DE JAVAKADE. (2)

 DAR MLODZIEZY.

De 'Dar Mloziezy' is ontworpen door de bekende scheepsbouwer Zygmunt Choren. Na de 'Dar Mlodziezy' ontwirep hij ondermeer de vergelijkbare volschepen zoals: 'Mir' (1978), 'Druzhba' (1987), 'Pallada' (1988),'Khersones' (1988) en de 'Nadezhda' (1989).
De bouw van de 'Dar Mlodziezy' werd grotendeels betaald door giften van de jonge Poolse generatie. Haar naam betekend dan ook "Gift van de jeugd".
 Het schip werd gebouwd op de scheepswerf van Gdansk, waar het in 1981 te water werd gelaten. 
Het schip is eigendom van de Maritieme University in Gdynia, die het schip inzet als opleidingsschip.
Aan boord is plaats voor een vaste bemanning van 44 koppen, 30 cadetten en 120 trainees.
De ´Dar´zoals het schip afgekort wordt genoemd is volledig uitgerust voor de opleiding van studenten in de martieme wereld.
Zo is er onder de hoofdnavigatie brug een extra brug uitgerust met de zelfde instrumenten en verschillende kaartentafels. tevens is een leslokaal.

Het schip behoort met haar lengte tot de zeilreuzen van de wereld.
Haar lengte is 110,6 meter overalles; een breedte van 14 meter; een diepgang van 6,4 meter.
Ze heeft een stalen romp en is getuigd als een volschip met 3015 m² zeiloppervlak. 
Ze heeft een tonnage van 2.385 ton met een waterverplaatsing van 2.946 ton. haar masthoogte boven water is 49,5 meter.
Thuishaven is Gdynia in Polen.


Zr. Ms. BRUINVIS.

De 'Bruinvis' is een onderzeeboot uit de Walrusklasse van de Kon. Nederlandse Marine.
 De Kon. Marine heeft vier van deze onderzeeboten en ze behoren tot de modernste conventionele, niet-nucleaire onderzeeboten ter wereld.

Zij heeft een bemanning van 55 koppen die alle een speciale keuring hebben ondergaan alvorens ze op een onderzeeboot dienst mogen doen. Zij die voor de keuring en het examen slagen krijgen de felbegeerde "flipper" opgespeld.

De onderzeeboot heeft een lengte van 68 meter; een breedte van 8,5 meter en een diepgang van 7,5 meter. De maximum duikdiepte is meer dan 300 meter. De waterverplaatsing is boven water 2450 ton en onder water 2800 ton. het schip heeft een dieselelektrische voortstuwing van 3132 kW.
Vaarsnelheid boven water is 11 knopen en onder water 20 knopen. Het schip heeft bewapening van MK 48 torpedo's.


EUROPA.

De 'Europa'is in 1911 in Hamburg gebouwd onder de naam 'Senator Brockes' en zou ingezet worden als lichtschip op de Elbe. Onder de naam 'Elbe 3" heeft ze eerst dienst gedaan als lichtschip en later als reserveschip.
In 1986 werd het schip naar Nederland gehaald waar ze in acht jaar tijd geheel werd omgebouwd: het ruim werd comfortabel ingericht en het schip werd getuigd als een Bark voor de commerciële vaart vanuit Rotterdam.

De 'Europa' zeilt sinds 1994 over alle wereldzeeën en heeft de reputatie opgebouwd van een schip waarmee echt gezeild kan worden onder volle tuigage.
 het schip heeft een vaste bemanning van 14 koppen, 48 gastbemanningsleden en kan 100 passagiers aan boord hebben. Ze staat vooral bekend om haar Antartica reizen.

Het schip heeft een stalen romp met een lengte van 55,1 meter; een breedte van 7,45 meter en een diepgang van 3,9 meter.
Het schip is getuigd als een driemast bark met een totaal zeiloppervlak van 1050 m².
Haar registratie thuishaven is Den Haag en ze vaart onder de Nederlandse vlag. Roepnaam PDZS.

De 'Europa' heeft haar naam te danken aan de Griekse mythologie wat weergegeven is in haar boegbeeld.

HET BOEGBEELD VAN DE EUROPA.

Europa was een van de vele geliefden van de god Zeus.
Ze was een prachtige, maar sterfelijke vrouw en dochter van de koning Agenor. De legende van Europa en Zeus begint wanneer de heerser van Olympia zijn ogen slaat op de mooie Europa. Vanaf het eerste moment is Zeus zeer onder de indruk van haar schoonheid en sierlijkheid. Zeus smeed gelijk een plan om deze schoonheid te veroveren.


Hij neemt de vorm aan van een prachtige witte stier en zwemt naar de oever waar Europa en haar vriendinnen aan het baden zijn. Europa en haar vriendinnen vinden de stier zo prachtig dat ze hemm beginnen te aaien. Na een poosje voelt Europa zich zo op haar gemak, dat ze besluit op de rug van de stier te klimmen voor een ritje. Echter zodra Europa stevig zit rent de stier naar de zee terwijl Europa achterop zit. Samen steken ze het water over.
Hun vreemde, maar niet te stuiten avontuur leidt hen naar het Griekse eiland Kreta. Eenmaal daar aangekomen onthult Zeus zijn ware goddelijke identiteit aan Europa. De sterfelijke Europa wordt zo een van Zeus vele geliefden.

LA GRACE.

De ´La Grace´is een replica van een historisch Tall Ship uit de 18e eeuw uit de periode van de Hollandse ´Zeven Provincièn´, 300 jaar geleden.

Ze werd gebouwd met het doel om allen die interesse hebben met een historisch schip te zeilen, deze kans te bieden
Tussen 2008 en 2010 bouwde een groep vrijwilligers uit Tsjechië en Slowakije, op een werf te Suez in Egypte met traditionele middelen.

De brik werd ontworpen ddo haar eigenaars , Josef Dvorsky en Daniel Rosecky, naar technische tekeningen die in 1768 werden gepubliseerd in Zweden.



Volgens de historische bronnen stond de oorspronkelijke 'La Grace' onder commando van de eerste Tsjechische kapitein Augustin Herrman, die o.a. in dienst was bij de Hollandse VOC.
Nadat hij uit Nederland was vertrokken voer hij vele jaren op het schip 'La Grace'. 
Het naar verhouding kleine en kwetsbare schip bracht echter veel prijsgeld binnen in New Amsterdam, wat zij veroverde op Spaanse galjoenen in het Caraïbisch gebied.
Augustin Hermann werd één van de bestuurders naast Peter Stuyvesant, die Nieuw Amsterdam naar een nieuwe toekomst leidde.

Het boegbeeld van de 'La Grace' is een zeemeermin die een witte duif met gespreide vleugels aan haar borst drukt.
Het scheepje is 23,7 meter lang en heeft een diepgang van 2,8 meter. Haar thuishaven is Praag en ze vaart onder de vlag van Tsjechië.


BELEM.

Deze bark een Franse Grand Old Lady vaart in principe in de eigen meer zuidelijke wateren van Europa. het schip heeft zeer elegante lijnen, fraaie balustrade aan de achterkant, de typische cultuur en natuurlijk haar historie.

Het schip gebouwd bij de werf Chandries Adolphe Dubigeon te Nantes werd op 10 juni 1896 te water gelaten.



Zij is nog het oudste varende zeilschip uit de 'Belle Epoque'. 
De periode waarin zeilende handelsschepen langzaam maar zeker werden verdrongen door de stoomschepen.
Als vrachtschip voer ze in opdracht van een Franse reder. In de daarop volgende 18 jaar stak de 'Belem' 33 keer de Atalntische Oceaan over met verschillende soorten lading.
Vlak voor het uitbreken van de WO-I kwam een einde aan haar rol als vrachtschip. In maart 1914 kreeg ze een nieuwe Britse eigenaar, de tweede Hertog van Westminster, die het schip volledig liet verbouwen tot een luxe privé jacht.


Hij liet de houten masten vervangen door stalen exemplaren en installeerde twee, door een motor aangedreven schroeven. 
Behalve de grote verbouwing in het ruim waar luxueze hutten werden gemaakt, werd de huidige Victoriaanse balustrade  met witte kolommen aangebracht, welke nu zo kenmerkend is voor het schip.
Nadat ze meerder keren van eigenaar verwisselde werd het schip in 1976 verkocht aan een Venetiaanse werf, waar het werd te koop gezet.
Een groepje Franse zakenlieden zag kans het schip terug te kopen en in 1977 werd de stichting "Belem" opgericht.
Zij werd opnieuw als bark getuigd met een zeiloppervlak van 1.000 m², als een commercieel trainingsschip.
Ze heeft een stalen romp met een lengte van 58 meter overalles; een breedte van 8,8 meter en een diepgang van 3,6 meter. Haar mast steekt 34 meter boven het water uit. Haar tonnage is 534 ton.




Zie vervolg: DE SCHEPEN AAN DE SUMATRAKADE. (DEEL 1)




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen