woensdag 2 september 2015

SAIL AMSTERDAM 2015. DE SCHEPEN AAN DE SUMATRAKADE. (DEEL 2)

EEN WANDELING LANGS DE

SCHEPEN VIA DE NOORDWAL, 

DE VEEMKADE, DE JAVAKADE 

EN DE SUMATRAKADE.

DE SCHEPEN AAN DE SUMATRAKADE. (2)

VAREND ERFGOED.

Onder het 'varend Erfgoed'vinden we scheepstypen als botter, tjalk, klipper, aak, punter en sleper.
In een land waar vrijwel al het vervoer in vroegere tijden over water ging was de Zuiderzee het knooppunt van internationale- en nationale handel. Hier lagen de belangrijkste havens van de VOC, maar het was ook een gebied waar de vissers bij nacht en ontij hun brood verdienden.
Rond 1900 doorkruisten duizenden vissers- en vrachtschepen de grote binnenzee. Ook aan de wal gaven visserij, scheepvaart en nevenbedrijven vele handen werk  die weer vele monden konden vullen.


Industrialisatie en vooruitgang maakten aan dit alles een einde. Veel vissershaven verloren hun belangrijkheid na de aanleg van de Afsluitdijk en de inpoldering van de Zuiderzee.
De eens drukke havens werden stil nadat Dordrecht en Rotterdam de zeevaart welkom gingen heten en zo verdwenen ook de scheepswerven. De Zuiderzee werd IJsselmeer.
Veel prachtige oude zeilschepen werden naar de opkomst van de stoom als voortstuwingsmiddel overbodig. Ze raakten verwaarloosd, werden gesloopt en dienden als brandhout in de kachel of voor de hoogovens of ze lagen weg te rotten op het schepenkerkhof.
Gelukkig bleven er toch nog van deze schepen bewaard door de inzet van liefhebbers, stichtingen en musea zodat we ze op een evenement als Sail nog kunnen bezichtigen.


TWEE MIJNENVEGERS.

Gebroederlijk liggen naast elkaar afgemeerd de twee oude mijnenvegers van de Ned. Kon. Marine die dienst deden onder de letters M806 ´Roermond´ nu de W 806 en M809 `Naaldwijk´ nu PW 809.

Beide schepen behoorden tot ruim 68 mijnenvegers die met steun van de US-overheid werden gebouwd tussen 1954 en 1962.


Het zijn schepen uit de Dokkum-klasse ook wel de WU-klasse genoemd.
Gedurende hun werkzame dienstperiode hadden ze een bemanning van 38 koppen.
De schepen waren gebouwd van hout op aluminium spanten om ze a-magnetisch te maken.
Ze werden voortgestuwd door twee MAN V6V22/30 motoren met elk een vermogen van 1250 pk en ze hadden een dienstsnelheid van 12 knopen.
Ze hadden een bewapening van twee 40 mm kanonnen, wat later werd veranderd in één 20 mm mitrailleur.

Beide schepen hadden een lengte van van 46,62 meter en een breedte van 8,78 meter.
De M 806 had een diepgang van 2,28 meter en een waterverplaatsing van 417 tonen de M 809 had een diepgang van 2,55 meter en een waterverplaatsing van 400 ton.

 De 'Roermond'  nu de W 806 deed dienst van 1955 tot 1995 en kwam in bezit van het Zeekadet korps uit Lemmer en de 'Naaldwijk' nu de PW 809 deed dienst van 1955 tot 2000 en kwam in het bezit van Prins Willem Zeeverkenners uit Haarlem.


We sluiten de wandeling langs de schepen af met twee fraaie nog originele vissersscheepjes uit Kampen en vestigen onze aandacht op de blikvanger welke op het IJ ten anker ligt.
Een hyper modern cruise schip met zeilen.









WIND SURF.


De 'Wind Surf' is het grootste schip van rederij 'Windstar Cruises' uit Denemarken.
het schip heeft vijf masten met een lengte van 50 meter en een totaal zeiloppervlak van 2500 m².
De driehoekige zeilen zijn geheel computer gestuurd en rollen automatisch uit als er voldoende wind is om te zeilen.
De lengte van het schip is 162 meter op de waterlijn en 187 meter overalles.  Het heeft een diepgang van 5 meter; een breedte van 20 meter en een tonnage van 14.745 ton. 
Bij geen gebruik van de zeilen wordt de voortstuwing verzorgt door twee elektrisch aangedreven schroeven welke het vermogen krijgen van vier diesel-elektrische generatoren.
het schip kan over zijn 6 dekken 310 passagiers en 191 bemanningsleden onderbrengen.
Passagiers kunnen worden ondergebracht in 122 luxe 'ocean staterooms', 31 luxe 'ocean vieuw suites', en op het brugdek gelegen in twee luxe 'ocean vieuw bridge suites'.
Verder is het schip voorzien van alle luxe voor de passagiers. Een open klapbaar plafform aan het achterschip geeft de mogelijkheid voor het bedrijven van watersport, zoals kajakken, zeilen, windsurfen, waterskiën, duiken en snorkelen.
Het schip staat geregistreerd in de Bahamas. 

                 " ZIEN EN WETEN" wenst u een mooie cruisevaart toe!





Sail Amsterdam 2015 weerspiegelde in onze ogen, harten, het water van het IJ en de ramen van de appartementen aan de Sumatrakade.

 

      TOT ZIENS IN 2020 GEDURENDE HET 10e SAIL                                  EVENEMENT IN AMSTERDAM.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen