ÉÉN NAAM VOOR VERSCHILLENDE
TYPEN BOOT.
BARCO VERTAALD UIT HET PORTUGEES BETEKEND BOOT.
1. - BARCO.
Een barco is een Braziliaanse kustvaarder uit de havenstad Bahia. Het scheepje kan een draagvermogen hebben tussen de 20 en 120 ton.
De afmetingen: lengte 26 tot 62 voet.
Verschillende Portugese vaartuigen worden eveneens barco genoemd met daarachter een naam waarvoor ze gebruikt worden.
Is een open platboomd vissersvaartuig afkomstig uit de havenplaats Ilhavo.
Men vist er mee tussen Kaap Roca en Kaap Espichel op sardinen.
Het heeft een oplopende voor- en achtersteven en een gedekt voorschip.
Alhoewel meestal geroeit voert het ook een midscheepse mast met een latijnzeil. Het type lijkt veel op de varrinho, dat eveneens voor de visserij langs de Portugese kust wordt gebezigd.
Het heeft een oplopende voor- en achtersteven en een gedekt voorschip.
Alhoewel meestal geroeit voert het ook een midscheepse mast met een latijnzeil. Het type lijkt veel op de varrinho, dat eveneens voor de visserij langs de Portugese kust wordt gebezigd.
3. - BARCO MOLICIERO.
Het is een platboomd vaartuig voor het vervoer van zeewier op de meren van Aveiro in Portugal.
Ook werd er zout mee verscheept en dan werden ze 'barco saliero' genoemd.
Het platte vlak loopt in een uitgesproken lepelboeg omhoog. De bovenkant van het voorschip buigt in een korte bocht naar achter, maar is met een scharnier vastgezet, zodat dit deel neergeklapt kan worden voor de doorvaart onder lage bruggen.
Het lage vrijboord kan door een zetboord worden verhoogd. In het voorschip is een korte plecht.
Het vaartuig wordt geroeid, geboomd of gezeild. In het laatste geval wordt een mast met loggerzeil gebruikt. Grotere schepen voeren bij gelegenheid een tweede mast.
Afmetingen: lengte 36 tot 47 voet 8 duim; breedte 7 voet 8 duim tot 8 voet 1 duim en een holte van 2 voet 3 duim tot 2 voet 7 duim. Het draagvermogen ligt tussen de 2 tot 2,5 ton.
De barco saliero heeft de volgende afmetingen: lengte 60 voet; breedte 8,5 tot 9 voet en een draagvermogen van 18 tot 20 ton.
De voorstevens van deze scheepjes zijn over het algemeen fraai beschilderd met taferelen of van een beschermheilige. Zo zijn naam en registratie nummer sierlijk aangebracht.
Ook werd er zout mee verscheept en dan werden ze 'barco saliero' genoemd.
Het platte vlak loopt in een uitgesproken lepelboeg omhoog. De bovenkant van het voorschip buigt in een korte bocht naar achter, maar is met een scharnier vastgezet, zodat dit deel neergeklapt kan worden voor de doorvaart onder lage bruggen.
Het lage vrijboord kan door een zetboord worden verhoogd. In het voorschip is een korte plecht.
Het vaartuig wordt geroeid, geboomd of gezeild. In het laatste geval wordt een mast met loggerzeil gebruikt. Grotere schepen voeren bij gelegenheid een tweede mast.
Afmetingen: lengte 36 tot 47 voet 8 duim; breedte 7 voet 8 duim tot 8 voet 1 duim en een holte van 2 voet 3 duim tot 2 voet 7 duim. Het draagvermogen ligt tussen de 2 tot 2,5 ton.
De barco saliero heeft de volgende afmetingen: lengte 60 voet; breedte 8,5 tot 9 voet en een draagvermogen van 18 tot 20 ton.
De voorstevens van deze scheepjes zijn over het algemeen fraai beschilderd met taferelen of van een beschermheilige. Zo zijn naam en registratie nummer sierlijk aangebracht.
4. - BARCO POVIERO.
Dit is een kleine vissersboot voor de kustvisserij, afkomstig van Povoa de Varzim. In kalm water wordt de boot geroeid; anders wordt in het voorschip een licht naar voren vallende mast geplaatst, getuigd met een latijnzeil. Dergelijke boten worden ook gebruikt voor de visserij op sardinen en worden dan de 'sardinheira' genoemd.
5. - BARCO RABELO.
De barco rabelo is een Portugees vrachtschip voor het vervoer van wijnproducten in vaten, zoals port-wijnen en sherry, langs de plaatsen aan de snel stromende rivier de Douro.
Veel van deze schepen liggen aan de kade van de rivier in de stad Porto, waar vele beroemde wijnhuizen zijn gevestigd.
Jaarlijks worden met deze scheepjes nog wedstrijden gehouden tussen de onderlinge wijnhuizen.
De schepen zijn uit dennenhout gebouwd en wat uitzonderlijk is in Portugal overnaads beplankt
De bodem van het schip is vlak, zonder kiel, maar gaat met ronde kimmen in het boord over.
Het voorschip loopt in een lepelboeg op en is voorzien van een steven. Ook het achterschip loopt in een lepelboeg op, maar heel hoog boven het dek en het eindigt in een kleine spiegel die een grote dol draagt voor het stuurriem.
Het voorschip is gedekt en in het achterschip bevindt zich een kleine overdekte roef. Het vrijboord kan door middel van een zetboord worden verhoogd.
Nabij het achterschip staat een stuurstelling die ongeveer 4 meter hoog is. Hierop staat de roerganger die zo een vrij uitzicht heeft over de opgestapelde vaten en daarvan een licht S-vormige stuurriem van 10,5 meter bedient. Deze riem ligt op de bovenkant van de achtersteven; ze is aan de stuurzijde geballast. Deze wijze van sturen laat toe dat het vaartuig zeer nauwkeurig te varen en korte bochten te laten beschrijven in de stroomversnellingen.
Een soort gelijk stuurmethode wodrt ook in China gebruikt op de Yangtze Kiang rivier voor het voeren van de wai-p'i ku ch'uan of kromsteven jonk.
De barco rabelo voert een eenmasttuig met een rechthoekig razeil, dat alleen bij achterlijke wind gebruikt wordt. In andere omstandigheden wordt het vaartuig gejaagd door de bemanning of door een stel ossen via een jaagpad langs de rivier oever.
Afmetingen: lengte 60 voet; breedte 12 voet en holte 4 voet. De lading bestaat uit 40 tot 50 vaten wijn of 22 tot 25 ton. het vrijboord bedraagt dan slechts 5 duim.
Nabij het achterschip staat een stuurstelling die ongeveer 4 meter hoog is. Hierop staat de roerganger die zo een vrij uitzicht heeft over de opgestapelde vaten en daarvan een licht S-vormige stuurriem van 10,5 meter bedient. Deze riem ligt op de bovenkant van de achtersteven; ze is aan de stuurzijde geballast. Deze wijze van sturen laat toe dat het vaartuig zeer nauwkeurig te varen en korte bochten te laten beschrijven in de stroomversnellingen.
Een soort gelijk stuurmethode wodrt ook in China gebruikt op de Yangtze Kiang rivier voor het voeren van de wai-p'i ku ch'uan of kromsteven jonk.
De barco rabelo voert een eenmasttuig met een rechthoekig razeil, dat alleen bij achterlijke wind gebruikt wordt. In andere omstandigheden wordt het vaartuig gejaagd door de bemanning of door een stel ossen via een jaagpad langs de rivier oever.
Afmetingen: lengte 60 voet; breedte 12 voet en holte 4 voet. De lading bestaat uit 40 tot 50 vaten wijn of 22 tot 25 ton. het vrijboord bedraagt dan slechts 5 duim.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten