maandag 7 september 2020

PINK. (3 x SCHIP)

 

               NIET OM DE KLEUR, 

              MAAR OM HET SCHIP.




PINK.


1. De pink is een type koopvaardijschip dat reeds in de 15e eeuw werd genoemd voor de vrachtvaart op Engeland vanuit Frankrijk en de Nederlanden.
het is mogelijk dat deze pinken ook vissersschepen waren die tijdelijk voor de koopvaardij waren ingezet.
In de 18e eeuw voeren pinken vooral in Noordwest-Europa.
Het waren schepen die vlakker werden gebouwd dan een fregat, maar scherper dan een bark.
De pink had een smal, hoog achterschip met een klein hakkeboord, soms een galjoen, meestal een vrij stomp voorschip met bijna rechtstaande voorsteven zonder enige versiering.
De romp had een tamelijk ronde dwarsdoorsnede met sterk invallend bovenboord, waardoor een smal dek werd verkregen. Zij had zowel één als twee dekken.
In de 19e eeuw verdween het hoge achterschip, waardoor zij moeilijk van een fregat te onderscheiden waren. Zij waren in Noord-Europa nog in aanbouw tot 1872.
Behalve voor de koopvaardij werden zij ook gebruikt als bevoorradingsschip voor oorlogsschepen.
De normale tuigage was een driemasttuig. De benaming 'pink' heeft meer betrekking op de rompvorm dan op de tuigage.
Afmetingen van een pink uit de 18e eeuw: lengte 16,6 tot 34,45 meter; breedte 5,2 tot 9,3 meter en een holte van 2,45 tot 4,85 meter. Draagvermogen 24 tot 4,85 last.


2. De pink, boven afgebeeld, was een koopvaardijschip van de Middellandse Zee, vooral de Italiaanse kust, in de vaart van van de 17e tot de 19e eeuw. Toen het grootste koopvaardijschip.
Het hoogoplopende achterschip werd afgesloten door een met snijwerk versierd hakkeboord. De romp was volledig gedekt. Achter de grote mast lag een halfdek, in het achterschip ook nog een kort zonnedekje zonder verschansing.
De lading werd zowel onder- als bovendeks gestuwd; een deel werd werd ook over de gehele lengte van het verdek buiten het boord van het schip opgehangen.
De tuigage bestond uit twee paalmasten en een bezaansmast. De voorstevenknie en langs galjoen waren van een boegspriet voorzien. De fokkemast had een sterk voorwaartse valling, de grote mast stond  verticaal, de bezaansmast stond excentrisch en helde achterover. 
In oorlogstijd voerden deze pinken 32 stuks geschut. Afmetingen: lengte 34, 5 meter; breedte 5,55 meter en holte 3,6 meter. Draagvermogen: 300 ton.

3. De Nederlandse pink is een vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee.


                (Pinken in de branding van de Noordzee, geschilderd door Hendrik Willem Mesdag.)

Het schip werd al genoemd in de eerste helft van de 15e eeuw, zij het dan als vrachtvaartuig. In de tweede helft van de 15e eeuw wordt het als vissersvaartuig vermeld. 
De oudste afbeeldingen vindt men terug op schilderijen en tekeningen uit de eerste helft van de 16e eeuw.
Pinken werden ook gebruikt langs de hele Hollandse, Friese en Zeeuwse kust, naderhand alleen op de Hollandse kust. Deze oniken waren scheepjes van 6 tot 9 haringlasten.
Het platte vlak was lancetvormig en samengesteld uit zware planken. De voorsteven was gebogen en had een sterke valling, de achtersteven was recht en had een matige valling.

(Egmondse pink op het strand.)

Het boord werd overnaads tegen de zijkant van het vlak gezet. het grootspant was U-vormig, de kop volrond, onder water tamelijk geveegd, evenals het achterschip.
Achter de mast volgde een ruim, dat afgesloten werd door een achterplecht die in het achterschip nog verhoogd was.
Sommige van de visserspinken hadden in het boord geesten voor het inhalen van het haringnet.
17e-Eeuwse pinken voor de haringvisserij waren hoger opgeboeid en hadden  in het achterschip een kajuit en een vooronder in het voorschip.
De grote mast van de pink was strijkbaar, stond bijna midscheeps en voerde een razeil. De fokkemast die veel kleiner was, stond vlak achter de voorsteven en voerde eveneens een razeil.
De zwaarden waren lang en smal. Op het einde van de 17e eeuw begonnen pinken ook bezaanzeilen te voeren en evolueerde het type naar de latere bom.
Afmetingen: lengte 10,65 meter; breedte 3,65 meter en holte 3,7 meter.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten