vrijdag 18 september 2020

NORTH FERRIBY BOOT.

 

           EEN VAARTUIG VAN VER 

                 VOOR CHRISTUS.


NORTH FERRIBY BOOT.


Ferriby is een plaats gelegen aan de monding van de rivier de Humber. in Engeland, uitlopend in de Noordzee. 
In de periode tussen 1937 en 1947 werden in de grond de resten gevonden van twee eikenhouten boten, daterend uit de periode van 300 voor Christus tot 50 na Christus.
De vindplaats moet in de buurt van een toenmalig veer hebben gelegen.
Een groot deel van de vondst werd door bombardementen gedurende de Tweede Wereldoorlog vernield te Hull, waar deze lagen opgeslagen. Toch was er nog voldoende aanwezig om een reconstructie van dit bijzondere vaartuig te maken.


(Een reconstructie van de North Ferriby boot.)

De eerste Ferriby boot  werd in 1937 ontdekt aan de oever van de Humber.
De tweede Ferriby boot werd 60 meter stroomopwaarts gevonden in 1940.
De derde Ferriby boot werd in 1963 gevonden naast de overblijfselen van de eerste.

Het was een platboomde boot met een vlak dat uit drie planken bestond, waarvan de middelste of de kielplank de dikste was.
De randen van de planken waren, evenals de boorden, voorzien van een driehoekige tand en groef die zodanig in elkaar pasten dat de planken in zekere zin overnaads lagen, maar toch een gladboordige buitenkant vertoonden.
Alle planken waren tegen elkaar verbonden door naaiingen van taxistwijgen; deze gingen door gaten in de randen van de planken, die daarna gekalfaat waren.
Het breeuwen was uitgevoerd met mos.


Over de naad was aan de binnenkant en onder de naaiing een naadlat geplaatst.
Op de bodemplanken waren langsscheepse klampen uitgespaard, voorzien van twee dwarse gaten.
Door de gaten staken stokken die over het hele vlak reikten en een dwarsverband vormden.
De boorden waren tegen het vlak genaaid en eveneens met naadlatten en mos gedicht.
In het voor- en achterschip liep het vlak opwaarts in een heve en verenigde zich met de boorden zoals bij een aak of een schouw.

Men neemt aan dat de romp nog was versterkt door enkele spanten en dwarsscheeps over het boord gelegde doften. Het vaartuig werd voortbewogen door peddels, maar er zijn ook aanwijzingen dat er een mast moet zijn geweest, zodat er ook mee gezeild kon worden.

Afmetingen van de wrakstukken: lengte 15,35 meter; breedte 2,6 meter.

Tegenwoordig worden met nauwkeurig nagebouwde replica's van dit vaartuig, onderlinge wedstrijden gehouden door de huidige bewoners aan de monding van de Humber.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten