vrijdag 4 september 2020

MULETA UIT PORTUGAL.


      EEN VAARTUIG UIT DE TIJD VAN

                   'ER WAS EENS'.


MULETA.

De muleta, ook moulette, molleta of rasca genoemd, was een Portugees vracht- en vissersvaartuig van de rivier de Taag.
De vissersmuleta werkte met een soort treilnet en werd bemand met 8 tot 18 koppen. 
Een groot aantal zeilen werd bijgezet tijdens het vissen.
het schip had een hol vlak met ronde kimmen die lager liggen dan de kiel. De boorden vallen sterk naar binnen.
De met nagels versierde voorsteven is sterk gebogen en wijst aan de bovenkant naar achteren.

(Voorsteven van de Muleta.)

De eveneens gebogen achtersteven wijst schuin naar boven.
het hoge voorschip loopt zonder veel zeeg naar achteren in het boord over.
Dit kon door een zetboord worden verhoogd.
Sommige vaartuigen waren geheel gedekt, maar andere hadden achter de mast een klein open ruim.
Het dek had een scherpe ronding.
Op het voorschip stond een scherp driehoekige opbouw.
De muleta voerde zwaarden.
De tuigage bestond uit een zware naar voren hellende mast, die een groot latijnzeil voerde en tot 12 kleine hulpzeilen.
Op de lange boegspriet die aan bakboordzijde in een galg steunde, werden twee kleine razeilen en vier driehoekige  zeilen gevoerd die met behulp van spieren werden uitgezet.
Op een lange papegaaistok werden ook nog twee driehoekige zeilen bijgezet.


Het latijnzeil was soms oker, rood of geel van kleur. De romp was zwart geschilderd met een witte driehoek op het voorschip.
het vissend roer werd bediend door een juk met touwen.


De muleta had een lengte van dertien tot twintig meter; een breedte  van vier tot vijf meter en een holte van anderhalve tot twee meter.

Ook deze fraaie scheepjes moesten plaats maken door de opkomst van de scheepsmotor.
Replica is te vinden in het scheepvaartmuseum van Lissabon.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten