VERNOEMD NAAR EEN STAD
IN NIEUW-ZEELAND.
BALCLUTHA.
DSe Balclutha werd in 1886 gebouwd in Glasgow, Schotland, bij de Charles Connel and Company of Scotstoun, voor Robert McMillan uit Dumbarton in Schotland.
OP 6 december 1886 werd haar kiel gelegd en op 15 januari 1887 kwam ze in de vaart.
Hij vernoemde het schip naar de plaats Calclutha in Nieuw-Zeeland, maar verwijst ook naar haar eerste thuishaven Glasgow, wat de "stad aan de Clyde" is, en haar naam is afgeleid van de Gaelic Baile Chluaidh.
De Balcltha werd gebouwd als een vrachtvaarder en ze voer 17 keer rond Kaap Hoorn in 13 jaar.
De Calclutha is een driemaster volgetuigd schip met een bruto tonnage van 1.689 ton, netto 1.614 ton. Het schip had een waterverplaatsing van 4100 ton; een lengte van 92 meter,; breedte 11,8 meter,; diepte 6,2 meter en een totale hoogte van 44 meter. Ze voerde volgetuigd 25 zeilen.
Het schip vervoerde ladingen zoals wijn, kistolie en kolen van Europa en de oostkust van de Verenigde Staten naar verschillende havens in de Stille Oceaan.
Ze deed Chili aan voor nitraat, Australië en Nieuw-Zeeland voor wol, Birma voor rijst, San Francisco voor graan en de Noordwest-Pacific voor hout.
In 1899 werd ze overgeschreven naar het register van Hawaï en vervoerde ze hot van de Noordwest-Pacific naar Australië en kaarde terug naar San Francisco met Australische steenkool.
In 1902 werd ze gecharterd door de Alaska Packers Association (APA). Nadat ze op 16 mei 1904 op een rif was gelopen nabij Kodiak Island, werd ze omgedoopt tot de Ster van Alaska en door de APA gekocht. Na uitgebreide reparaties werd het schip ingezet in de zalmvisserij en zeilde in april 1904 vanuit het gebied van San Francisco naar de Chignik Bay, Alaska, met vooraden, vissers en conservenfabrikanten, en keerde in september terug met een lading zalm in blik.
(Boegbeeld Balclutha.)
Voor deze handel vervoerde ze meer dan 200 bemanningsleden en passagiers, vergeleken met de 26 koppige bezetting die ze droeg als Balclutha.
In 1911 werd het achterdek uitgebreid tot aan de hoofdmast om Italiaanse en Scandinavische gastarbeiders te huisvesten. Deze uitbreiding werd het shelterdek genoemd. In het tussendek werden stapelbedden gebouwd voor Chinese gastarbeiders. Haar laatste reis in dit bedrijf was in 1930, toen werd ze opgelegd na haar terugkeer naar huis.
(Bemanningsleden reinigen en schilderen het boegbeeld van de Pacific Queen.)
In 1933 werd de Star of Alaska door haar nieuwe eigenaar Franl Kissinger omgedoopt tot Pacific Queen.
In deze gedaante speelde zij een rol in de folm Mutiny on the Bounty met Clark Gable in de hoofdrol.
Het schip werd later ingezet als een tentoonstellingsschip voor piraten, maar ging door gebrek aan onderhoud snel achteruit.
In 1954 werd de Pacific Queen overgenomen door het San Francisco Maritime Museum, dat haar restaureerde en haar weer haar eerste naam 'Balclutha' teruggaf.
In 1988 werd het schip verplaatst naar haar huidige ligplaats aan de Hyde Street Pier van het San Francisco Maritime National Historical Park.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten