S.S. KOROVINA.
29 AUGUSTUS 1974 T/M 27 JANUARI 1975.
Na het lossen te Hong Kong keerden we terug naar Singapore om een lading vliegtuig benzine te gaan laden voor Danang in Zuid Vietnam.
In het begin van mijn diensttijd bij Shell Tankers B.V. had ik met een andere tanker deze reis eerder gemaakt en werden we tijdens de vaart over de Mekong rivier begeleid door motortorpedoboten op het water en helikopters in de lucht. In die tijd moesten al de fotocamera's zijn opgeborgen in de scheepskluis.
Nu maakten we deze reis geheel zonder militaire begeleiding. In deze periode waren er vredes onderhandelingen gaande en waren de Amerikanen en hun bondgenoten in deze oorlog zich langzaam uit het land aan het terug trekken. (Uiteindelijk zou pas 30 maart in 1975 de oorlog officieel ten einde zijn.)
Op de oevers van de rivier lagen hier en daar wat kleine dorpjes en op het water voer een enkele prauw.
Door de ontbladering van de bossen waren de oevers ontdaan van haar groene wouden en was het een kale vlakte geworden.
Tijdens het lossen te Danang was het toegestaan de wal op te gaan, maar van het gezag aan boord werd het niet toegestaan uit oogpunt van veiligheid.
Na het lossen van de lading keerden we weer terug naar Singapore om te gaan laden voor Bangkok.
Onze losplaats bij Bangkok lag ver voorbij de stad en zo passeerden we de nodige tempels op de oever van de Chao Phraya rivier.
Bij het vallen van de avond gingen we op de rivier ten anker tot het daglicht de volgende dag.
De volgende ochtend bij het eerste daglicht werd het anker binnen gehaald en vervolgden we onder begeleiding van een sleepboot onze vaart naar ons aanlegsteiger om de lading te gaan lossen.
Veel steiger was er niet en we moesten een deel van de lading lossen in tankwagons van een trein en de rest in opslagtanks.
De spoorrails liepen door een dorpje en aan beide zijden van de rails waren huisjes gebouwd. Dit was een zwaar contrast met de mooie tempels die je op de rivier oever ziet liggen.
De jeugd vermaakte zich met hanen gevechten en vroegen ons om geld in te zetten op een bepaalde haan.
Hoe het ook zij die paar dollar konden we missen en we verloren toch, want zo slim waren ze wel.
Even buiten het dorpje lag weer een fraaie tempel en toen er een foto gemaakt moest worden wenste de toegestroomde kinderen ook op de opname te komen staan. Een deel van hen had ons de gehele tijd tijdens onze wandeling gevolgd.
Na het lossen van deze lading voeren we langzaam terug naar Singapore, daar we op deze reis al de ladingtanks gasvrij dienden te maken voor een onderhoud droogdok periode in Singapore.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten