zondag 29 december 2013

KOROVINA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-C) RETURN TO SHEK O VILLAGE.

S.S. KOROVINA.

29 AUGUSTUS 1974 T/M 27 JANUARI 1975.

Na te Yokohama de lading te hebben gelost vertrokken we naar Singapore. Gelukkig hadden we op deze ballastreis rustig en mooi weer en werd er ter ontspanning een party gegeven op het achterdek van het schip.


De Chinese kok had zijn best gedaan en er was meer dan genoeg om te eten in een rustige en ontspannen sfeer.



( Lossen van de lading bij de Woodlands Singapore.)

Te Singapore werd bij de raffinaderij een lading diesel geladen voor Woodlands bij de dam naar Maleisiƫ. De lading was bestemd voor de Marine van Singapore.
Na het lossen keerden we terug naar Pulau Bukom om een lading Avtur (vliegtuig benzine) te gaan laden voor Hong Kong.


WEERZIEN NA JAREN.

Bij aankomst te Hong Kong ruilde ik mijn wacht met een collega, daar ik weer naar het plaatsje Shek O Village wilde gaan om te kijken of een goede bekende van mij thuis zou zijn.



( Afbeelding vanaf een zeekaart van het eiland Hong Kong.)

Het was de mij bekende busreis vanaf de losplaats naar de Star Ferry om daarmee over te steken naar Hong Kong eiland. Vanaf de Star Ferry zou ik met de bus verder reizen naar Shek O Village, maar ik bleek de bus in de verkeerde richting te hebben genomen en reisde zo eerst het eiland rond.


De verkeerde bus maar wel weer eens iets anders gezien, zoals deze enorme opslag reservoirs tussen de bergen met regenwater om drinkwater uit te maken.


( Een afbeelding vanaf een zeekaart van het schiereiland met Shek O Village. Zie het verslag 1 december 2013. )

Na mijn rondreis over het eiland bij de juiste halte uitgestapt en trof zowaar het oudere echtpaar Kong thuis.
Het was eerst even moeilijk om duidelijk te maken wie ik was en wie ik zocht, daar de oudjes alleen Kantonees Chinees spraken. Maar gelukkig kwam net hun dochter thuis die me verder kon helpen. 

Zo werd me duidelijk gemaakt dat ik aan de rand van het dorpje bij de rotsen op het strand moest gaan kijken daar haar broer Wing daar aan het vissen was. Zo naar het strand gewandeld en Wing gevonden zittend op een rotsblok starend naar zijn dobber. Plotseling had hij me in het oog en was hij vol verbazing mij daar op het strand te zien. Het werd een spontaan weerzien.
Hij vertelde me dat hij wat rust was gaan zoeken na een nacht met amper slaap. Hij was de halve nacht in het ziekenhuis geweest daar zijn vrouw moest bevallen van hun eerste kind. Vol trots vertelde hij dat het is zoon was geworden. Vistuig werd ingepakt en we wandelden terug naar het huisje waar hij met zijn ouders, zus en jongere broer woonde. 


Ik werd door de familie hartelijk ontvangen nadat Wing had verteld wie ik was en hoe we elkaar door ons werk hadden leren kennen. Natuurlijk moest er eerst gegeten worden en zijn vader schonk een stevig glas zelf gemaakte rijstwijn voor me in. Zo maakte ik dan kennis, met Wing als tolk, met zijn ouders en zus en broer. Nadat ze er zeker van waren dat ik genoeg had gegeten lieten ze me na een hartelijk afscheid samen met Wing naar het ziekenhuis vertrekken om zijn vrouw en jongste zoon, genaamd Ming, te gaan bezoeken.  


In het lokale ziekenhuis viel ik wel op als enigste westerling, maar het was een warm moment deze gelukkige mensen samen  te zien met hun eerste kind. Zo maakte ik dan ook kennis met Wing zijn vrouw Shuen Shuen en zijn zoontje Kong Yuen Ming.
Na het bezoek aan het ziekenhuis nog samen de stad ingegaan en bijgepraat. Zo nam ik na jaren afscheid van een goede vriend en collega Kong Fuk Wing en beloofde terug te komen als het mogelijk was en verder via de post contact te blijven houden.
Nu met de goede bus terug naar de Star Ferry en na de oversteek weer met de bus terug naar de plaats waar het schip lag te lossen. Het werd een lange dubbele wacht die nacht in de machinekamer, maar een  vol met mooie herinneringen.

Note; In het Chinees spreekt men eerst de familienaam uit en daarna de naam van de persoon. Dus omgekeerd zoals bij ons.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten